perjantai 18. syyskuuta 2009

"Concrete jungle where dreams are made of"


Mä oon jo pitkään halunnut New Yorkiin ja puhunut myös ystäväni kanssa, että sinne vielä jonain päivänä lähdetään. Mulle se on kuitenkin sellainen paikka, että tarttisin sinne ihan tuhottomasti rahaa ja haluisin myös olla siellä kerrallaan ainakin sen pari viikkoa, että voisin tutustua kaikkialle rauhassa.

Image and video hosting by TinyPic

Mun unelma olis päästä musikaaleihin, kaikkiin niihin ihaniin ravintoloihin, keikoille, kauppoihin, pieniin hedelmä/vihanneskojuihin, Central Parkiiin kävelemään ja ahh.. Kulkea siellä ympäriinsä kamera kaulassa, kuvata ihania rakennuksia ja inspiroitua. Tavata uusia ihmisiä ja ihastella lisää sitä kaikkea. Mulle New York on maalautunut paikaksi, jossa viihtyisin aivan varmasti. Niin tietenkin myös lyhyempi aika kävis, koska se on kuulemma sellanen paikka, että sinne on pakko palata aina uudelleen ja uudelleen..

Image and video hosting by TinyPic

Jostain syystä mun ajatuksissa matkustan sinne nimenomaan syksyllä, koska syksy on mun mielestä niin äärimmäisen kaunista aikaa ja syksysin yleensä jollain tavalla "puhkean kukkaan", kun mun päässä on niin hirveesti aina kaikkia ideoita elämän ja kaiken siihen liittyvän suhteen.

Oonkin viime päivinä kuunnellut ahkerasti Jay-Z:n uutta levyä. Levyllä on monta jo mun mielestä todella hyvää biisiä, mutta sieltä on selkeästi noussut yks ihan ehdottomaksi lemppariksi. Sen nimi on Empire State Of Mind ja mukana on yks maailman upeimmista naisista, nimittäin Alicia Keys. Biisi on ihan loistava, oon kuunnellut biisin ehkä tuhanteen kertaan läpi ja rakastunut uudelleen.

Tässä kertsi, jonka Alicia laulaa ja juuri tällanen kuva mulle on rakentunut New Yorkista:

"In New York,
Concrete jungle where dreams are made of,
Theres nothing you can’t do,
Now you’re in New York,
these streets will make you feel brand new,
the lights will inspire you,
lets hear it for New York, New York, New York"



Kannattaa vaik avata noi sanat tosta oikeelta ja lukee ne läpi. Mun täytyy myöntää, että vaikka Suomea rakastankin ja se on ehdottomasti mun koti, niin Helsinki ei aiheuta mussa tämmösiä kylmiä väreitä kyllä useinkaan. Välillä on tietty ihana vaan kävellä jossain keskustan liepeillä, ihastella Helsingin kauneimpia rakennuksia ja fiilistellä sitä miten hyvin meillä asiat täällä on ja miten kaunis maa Suomi on.


Musta tuntuu, että mä kaipaan New Yorkia, vaikka en oo koskaan siellä käynytkään.
Never been to New York, but I feel like I miss New York.

Ymmärtääkö kukaan mun fiilistelyä, onks teilläkin tällaisia tunteita jotain paikkaa kohtaan?

kuvat täältä ja täältä

22 kommenttia:

  1. Ymmärrän täysin, mulla on nimittäin ihan samanlaisia tuntemuksia New Yorkia kohtaan! Nyt kesällä mun haaveeni viimein toteutui ja vietin siellä kaksi ihanaa viikkoa :) Ei voi muuta kuin suositella, oli sen verran ikimuistoinen matka.

    VastaaPoista
  2. Itse olen hirveän rakastunut Pariisiin. Se on vain sellainen kaupunki, minne tahtoisi aina uudelleen ja jolla on sellainen omanlainen tunnelma. Sinne jollain tavalla kaipaa, jos sitä alkaa ajatella<3

    VastaaPoista
  3. Ymmärrän ihan täysin! New Yorkissa käyminen on ollut mun unelmana jo pitkään ja kesällä vietinkin siellä viikon ja kaipaan sinne takaisin jatkuvasti. Parhaiten jäi mieleen niinkin simppelit asiat kuten ympäriinsä kävely kuulokkeet korvilla, kaupungin ainutlaatuinen tunnelma ja sen erilaiset kaupunginosat sekä ihanat ihmiset. There´s no place like New York. Ah. <3

    VastaaPoista
  4. Olin Nykissä vuosi sitten koulun kanssa ja tietysti haluaisin mennä sinne uudestaan :)
    Luultavasti kuitenkin pääsen vasta joskus tulevaisuudessa, kun on rahaa eikä opiskelu kesken :D
    Ihana paikka ja eihän sitä koulun kanssa saanut kovin rauhassa kierreltyä :D

    VastaaPoista
  5. Ymmärrän, paremmin kuin hyvin! Itselläni on sama fiilis sekä Lontoota että New Yorkia kohtaan. Tuntuu kuin olisin asunut kummassakin ja nyt kaihoaisin takaisin. Oikeasti olen viettänyt n. 20 tuntia Stanstedin lentokentällä lentojen välissä, sen lähemmäksi Lontoota en ole päässyt. New Yorkin kanssa en ole päässyt edes samalle mantereelle. Kumpikin paikka on juuri sellainen, että kaiken pitää olla täydellistä: matkaseura, budjetti, ajankohta, oma fiilis, matkatavarat, paikat joissa käy ja kaikki mahdollinen! Alan ihan itsekin fiilistelemään. :D Onneksi Lontoo ainakin on niin lähellä että siellä ramppaaminen tuntuu helpommalta toteuttaa.

    VastaaPoista
  6. Tunnustaudun New York -maanikoksi _0/ Käytiin siellä tyttöystävän kanssa maaliskuussa ja oli ihan parasta ikinä! Mä pakkasin matkalaukkuun toisen matkalaukun enkä hirveästi mitään muuta ja rahaa oli mukana aikalailla riittävästi :) Hirveästi en missään kohtuuhinatisessa joutunut miettimään, onko rahaa vai ei. Siis ainahan mulle toki kelpaisi vielä yksi tonni, kymppitoinni, miten vaan ;)

    Siis iik ja ääk, etten ole mihinkään kaivannut ikinä näin kovin takaisin! Se paikka oli niin mun. Oltiin St. Patrick's day aikaan siellä ja se vasta siistiä olikin! :D Kuvia löytyy joku 382 miljoonaa Facebookista (oon se operaattorinoora, Peppi muistanee :), mä en vaan voi niitä katsoa, kun tulee aina vaan hirmumpi ikävä :/

    Suurimpana (ja melkeinpä ainoana) vitutuksena mieleen jäi Macy'sin "isojen tyttöjen kerros". Siis mitä helvettiä?! Isot tytöt oli tungettu sinne liinavaatteiden ja haarukoiden yläpuolelle piiloon. Vaatteet oli hyvinkin pitkälti samoja kuin alemmissakin kerroksissa, koot vaan jatkui siitä 38:sta eteenpäin. Eikä kukaan kertonut rehellisesti, mistä oli kyse. Vihjailtiin vaan, että siellä ylempänä saattaa olla lisää farkkuja. MUR! Olihan se toki siis sit mukavaa ja näppärää ja myyjät siellä aivan ihania, mutta silti hei! Ja Ben & Jerry's oli tungettu sinne ehkä kolme kerrosta alemmas, siis miksi?! Musta me oltaisiin ansaittu oma.

    No mut, siellä sai oikeasti oikeaa sulatettua voita poppareiden päälle leffassa ja ruoka oli vaan jotain niin käsittämättömän hyvää ja ihanaa ja mieletöntä --ja nyt mä sit jo melkein itken, kun haluan niin kovin sinne takaisin.

    Niin kovin! Kiitti vaan :(

    VastaaPoista
  7. Ihan samanlaisia fiiliksiä New Yorkista mullakin! Voi että kun pääsis sinne!

    Ja toi Jay-Z:n levy on tosiaan ihan mahtava :) toinen mahtibiisi tolta levyltä on Pharrellin kanssa tehty So Ambitious <3

    VastaaPoista
  8. mulla on ihan samat fiilikset, koskaan en oo siellä käyny mutta niin kovin haluisin! poikkiksen kanssa oltiin kerran jo sen opintolainalla lähdössä, mut se tuli sit "järkiinsä" ja maksokin sen lainan vaan pois, NYYH :'( mutta siellä tosiaan tarvii kans sit olla mukana rahaa, ja ehkä siit tulee vaan täydellisempää kun on kauan haaveillu sinne pääsemisestä eikä lähde hetken mielijohteesta :)

    VastaaPoista
  9. YMMÄRRÄN!

    ja myös mä haaveilen matkaavani sinne joko syksyllä (taikka sitten keväällä). mitä oon kuvista nähny, niin tosi nättiä siellä ja itärannikolla muutenki syksysin :)

    haaveilen kahviloista, joista saa ehtoja aitoja muffineja ja cupcakeja; shoppailutaivaista, joissa on kokoja myös isoille; matkaamisesta pahamaineisella metrolla; sex and the city-sightseeing tourista; central parkissa palloilusta ja monesta monesta muusta!

    lentää haluaisin ehdottomasti jfk:lle ja mieluiten yöaikaan, jotta näkis sen valtavan valomeren :)

    millon lähetään?

    -suvereeni

    VastaaPoista
  10. Oli muuten ihana biisi tuo Jay-Z:n uusi ja Alicia Keys kuulosti todella hyvältä. Ja kyllä, New York on myös itselleni se ainoa paikka, jonne palavasti haluaisin päästä käymään. Sex And The City:llä on varmaan myös tämän asian kanssa jotain tekemistä :)

    VastaaPoista
  11. Aaaah, toi biisi on niin hyvä!! Eilen illalla näin sen MTV:llä Jay Z:n ja Alician esittämänä, ja se soikin koko illan, ja HETI ensimmäisenä aamulla mun päässä, ja koko päivän, joten luit suorastaan mun ajatukset, kun fiilistelit tota biisiä! :) Tosin kyllä New Yorkiakin voi vähän fiilistellä! ;) -Ara-

    VastaaPoista
  12. Mä lähen ekaa kertaa nykiin marraskuussa, arvaatkaa miten fiiliksissä oon!!! Oon jo tehny kovasti suunnitelmia et missä pitää käydä ja mitä pitää ostaa. Kaikkee,kaikkee,kaikee!

    VastaaPoista
  13. tiedän todellakin mistä puhut! Mulla on samanlaisia tuntemuksia Durbania kohtaan. oon ollu siellä kahdesti ja en vaan millään saa paikastani tarpeeksi. ne maisemat ja paikat ja ihmiset ja oivoi, tuleepas taas oikeen haikee olo kun miettii paikkaa. JA SE RUOKA :--Domnom

    Jay-Z ja Keyes esitti tän biisin tän vuoden MTVn vma'ssa ja oli kyllä tosi upee esitys! täytyy varmaan itekkin hankkia Jay-Zn uus levy, onhan siinä sentään Pharrellkin ;>

    VastaaPoista
  14. Komppaan täysin! Mullakin on ikävä New Yorkiin, vaikka en oo käynyt lähelläkään. Pariisia kohtaan tunnen myös kaipuuta, mutta siellä oon käynyt. Nykissä ois varmasti aivan ihanaa! Voin niin nähdä itteni ihanassa syystrenssissä hiukset hulmuten nappaamassa take away -kahvin, bagelin ja sanomalehden kainaloon ja huikkaamassa maailmannaisen elkein "taxi!". En kyllä tiiä, mihin sillä taksilla ajaisin, kun en tunne kaupunkia :D Ihastuin Nykkiin jo lapsena, kun Macaulay Culkin seikkaili siellä Yksin kotona kakkosessa :D Sinkkikset ja muut NY-jutut ei oo ainakaan lieventäneet matkakuumetta. Siellä ois ihanaa syksyllä tai keväällä, ja legendaarinen uusi vuosi NY:ssä ois varmasti myös kokemisen arvoinen. Tuliskohan hulluille päiville hyviä tarjouksia... :P

    P.s. Ihana tuo biisi!

    VastaaPoista
  15. Olen käynyt New Yorkissa kaksi ikimuistoista kertaa ja seuraava on jo suunnitteilla. Sieltä kun lähtee, tuntee niin suuria ikävän tunteita, ettei sellaista voinut aikaisemmin kuvitellakkaan. Mahtava paikka! Iso viidakko, joka tuntuu heti ensimmäisellä kerralla kotoisalta. Uskomaton paikka täynnä uskomattomia asioita, ihmisiä, kokemuksia, fiiliksiä... lista on ihan loputon! En voi muuta kuin lämmöllä suositella paikkaa jokaiselle! :)

    Paras sitaatti, jonka olen tähän mennessä New Yorkista löytänyt, kiteyttää kaikki tuntemukseni paikkaa kohtaan: “When you leave New York, you ain't goin' nowhere.”

    Voi kun nyt iski taas suunnaton ikävä kyseiseen paikkaan!!! <3

    VastaaPoista
  16. Oltiin mun miehen kanssa kesäkuussa viikko Nykissä. Joulukuussa kun oltiin Miamissa ja Karibialla, niin ajateltiin että seuraavaksi se on Nykki mihin mennään. Ja suuri haave ollut molemmille.
    Ja voi luoja! Se oli vielä miljoona kertaa ihanampi paikka mitä olisin ikinä voinut kuvitella. Ei sitä voi oikein sanoin kuvailla, se pitää itse kokea. Siellä on niin sellanen mahtava fiilis!
    Me asuttiin viikko Marriotin 48.kerroksisessa hotellissa, ja oli upea huone 14kerroksessa ja suoraan näkymät Times Squarelle :D Oli aaaaivan uskomatonta! Käveltiin jotain 10h joka päivä ympäriinsä :)
    Se on paikka mikä vie sydämen, Lontoo teki samanlaisen vaikutuksen, mutta kyllä mä Nykin puoleen silti kallistun.
    Ollaankin ajateltu joskus vuokrata joku asunto sieltä kuukaudeks :)
    Muutenkin matkustelu on ihanaa! ollaan nyt tammikuussa lähdössä reissuun kuukaudeksi kiertelemään Uutta-Seelantia, Cookin-Saarille ja Hong Kongiin :)

    I <3 NY

    VastaaPoista
  17. Mä en oikein diggaa tota New Yorkia, ei kyllä iske muhun yhtään. Jotenkin se tuntuu mun mielestä.. yliarvostetulta paikalta :D Mut muhun nappaa joku Islanti, johon on aivan pakko päästä. Tai sit joku Berliini. :)

    VastaaPoista
  18. Olisi mielenkiintoista tietää, et onko aiemmin kommentoinut Marika kuitenkin käynyt NYCissä toteamassa, et ei nappaa?

    Mä oon käynyt siellä kahdesti ja ennen ekaa kertaa se ei ollut mulle mikään pakko päästä-paikka, aattelin vaan et oishan se kiva käydä. Pääsiäisenä 2006 menetin sydämeni kaupungille ja vuoden päästä menin uudestaan. Molemmilla kerroilla olin reissussa yksin. Olen luvannut viedä äidin sinne syksyllä. Se piti tapahtua jo tänä syksynä, mutta rahatilanne ei antanut myöden ja nyt siis vain kärsin ja fiilistelen aina kun näen valokuvia tai telkkarista kaupunkia.

    VastaaPoista
  19. Mä olin New Yorkissa ekan kerran tän vuoden tammikuussa ja tiedän todellakin mistä puhut! Aivan ihana ja täydellinen kaupunki... Ja vaikka sattui ihan hiton kylmät säät, niin viihdyin silti.
    Vietettiin kaupungissa vaan pidennetty viikonloppu ja siksi aikataulu olikin kiireinen! Kaikki tärkeimmät ehdittiin kuitenki nähdä ja jopa shoppailla :) Herättiin aamulla tosi aikasin, mentiin aamiaiselle johonki kahvilaan, josta jatkettiin matkaa nähtävyyksiin take away -kahvit kädessä... Me vietettiin mun synttäreitä siellä ja lahjaksi sain nähdä Broadwaylla The Lion Kingin!
    Ikävä sinne kuitenki jäi ja siksi varattiin uusi matka taas tammikuulle, tällä kertaa viikoksi. Can't wait!
    Toivottavasti säkin pääset sinne pian :)

    VastaaPoista
  20. tuijja: Mäkin kyllä haluisin olla vähintään sen kaks viikkoa. En malta odottaa, että pääsen sinne! Onneks tiedän, että pääsen vielä joskus. :)

    Maya: Joo Pariisi on mulla toinen, sielläkään en ole päässyt käymään! Sinne kaipaan jatkuvasti silti. :)

    Anonyymi: OOOOOH juuri tota mä kaipaan sieltä. Haluun niin paljon vaan kävellä ympäriinsä ja ihastella sitä kaikkea. <3


    tannttu: No joo ei ehkä kouluporukka oo parasta seuraa, mulle tulee olemaan niin tärkeää se seura missä menen, koska seuralaisella pitää olla samanlaiset intressit kun mulla! :)

    poskisuudelma: Mä rakastan Lontoota, voisin helposti muuttaa sinne. Uskon, et tykkäisin vähintään yhtä paljon NYCista. Ahh. Näihin vastaillessa rupeen taas vaan kaipaamaan sinne entistäkin enemmän. <3

    Noora: Hahaha mä repeilin lukiessani tota, toi Macy's-juttu on kyllä silkkaa vääryyttä jo.. Olisko vähän unelma lähteä tolleen sinne, että oikeesti vois ostella jos jotain haluaa. Just tota mä haen, etten joudu lähtee sinne jollain liian pienellä budjetilla, vaan säästän sit vaan tarpeeks kauan. Haluuuuun sinne. <3


    orchid: Se on ihana levy ja toi on kans niiin hyvä biisi! <3 No kainy, Pharksu kirjotti sen ollessaan meillä saunomassa.. ;)


    llaura: Haha kuulostaa jotenkin tutulta, voisin hyvinkin lähteä sinne just tolleen VELAKS! :D Mut siis mäkin haluun kyllä sit fiilistellä matkaa pitkään ja pitkään. Ahh <3

    Anonyymi: OOOOH! Sulla on just samat fiilikset ku mulla, JFK yöllä on unelma myös. Pakko ehkä lähteä pian :P

    Anonyymi: Saattaa olla sarjalla jotain tekemistä juu, mulla ainakin. Biisi on niiin täydellinen <3

    Anonyymi: Ara-rakkaani, Mä oon kans fiilistelly ja kattonu netistä sitä pätkää se oli niiin upee ja Alicia oli pikkusen HOT! Parasta oli se, kun Beyonce tanssii niin fiiliksissä. Toi tuo mulle oikeen kylmät väreet, ku ajattelenki koko biisiä! :)


    Jenna: Nii on!!! <3


    Peppi: Voitko lainata passia? Jos sanon, että oon kans Peppi? :D OON NIIN KADE, varastan sun liput?!?!


    Henriikka: Joo mun kulta on tosiaan levyllä ja se on tosi hyvä siinä. Levy on täydellinen! Huomenna tulee 3v siitä kun oltiin kattomassa Jay-Z:ta Mimmin kanssa Lontoossa. Nam.


    Ninety: Kärkytään tarjouksia, niin ehkä mekin joskus päästään sinne! ;) Niin on ihana biisi, mä tykkään hirmusti! Pus!

    Anonyymi: Sitaatti on upea, voisin kuvitella voivani samaistua siihen käytyäni tuolla! Ahh. kahdesti? Lucky you! :)

    eglite: Kuulostaapa ihanalta, ai että. Matkustelua voisin itekki ihan mielelläni harrastaa enemmänkin, se on niin ihanaa. <3 Mä haluun kans vielä joskus Karibiallekki! :)

    Marika: Mä oon kans aina fiilistelly Islantia, et sinne haluisin kans joskus todellakin! :) Berliini olis varmaan kans just kiva.

    tiinamaria: Mä voisin kans kuvitella lähteväni vaikka yksin, vaikka oonkin laumaeläin. Uskon siellä olevan niin paljon kaikkea ihmeteltävää, että viihtyisin varmasti yksinkin ja saisin ainakin mennä juuri sinne minne mieli tekee. Niin ja jos tulis tylsää, tutustuisi ihmisiin! :P

    Inke: Okei toi Lion King sai mun sydämen just hakkaamaan, koska oon kuullut siitä niin paljon. Mun on pakko nähdä se joskus, itkisin varmaan silmät pihalle. Mä todellakin toivon, että pääsen sinne pian ja saatan myös teidän liput tulla varastamaan! :D

    VastaaPoista
  21. Mulla on JUST samanlaisia tunteita New Yorkia kohtaan! Oon niin rakastunu siihen että on ihan pakko päästä sinne parin vuoden sisällä. :)

    VastaaPoista

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.