tiistai 22. toukokuuta 2012

Mikä sana?

Rupesin tuossa miettimään, että mitkä ovat sellaisia sanoja jotka ovat jääneet mieleen, hyvässä tai pahassa. Nuorena sana läski särähti aina korvaan ja toi helposti pahan mielen. Nykyään olen käyttänyt sitä niin pitkään omassa sanavarastossani, ettei se enää särähdä korvaani millään tavalla. Jos joku sanoo minua läskiksi niin yleensä totean vain hymyillen, että no niinhän minä olen.

Neekeri-sanan viljely negatiivisessa mielessä on saanut aina niskakarvani pystyyn. En voi sietää rasismia, enkä voi ymmärtää miksi joku vihaisi toista ihonvärin takia. 

Sinkku on mielestäni jotenkin ärsyttävä sana, koska sitä usein pidetään jotenkin huonompana kuin parisuhteellista. Ollaan tästä monesti puhuttu "sinkkukavereideni" kanssa, että mistä se edes johtuu? Itse olen elämässäni kerennyt seurustella todella paljon ja tämän takia nyt jo 2,5 vuotta kestänyt sinkkuuteni (Facebookissa) onkin yksi todella hyvistä asioista joka minulle on koskaan tapahtunut. Välillä on jopa rasittavaa, kun kuulee, että "Siis kuvittele, että olet ollut jo noin pitkään sinkkuna." Yleensä vastaan tähän, että "Joo voisin olla varmaan loppuelämäni, mutta toivotaan että mulla joskus on perhe." Itselleni sinkkuus ei ole millään tavalla kirous, päinvastoin. Onni, että olen uskaltanut lähteä hyvistäkin parisuhteista, koska olen tiennyt ettei ne ole kuitenkaan se mitä tulevaisuudeltani haluan. Onni, että olen uskaltanut sanoa ei ihmiselle, joka otti sydämeni, muttei kunnioittanut minua tarpeeksi. Toivottavasti siis jonain päivänä vastaani kävelisi sellainen mies joka veisi jalat altani totaalisesti, saisi mut hymyilemään joka päivä ja kunnioittaisi mua yhtä paljon kuin itseään. (Mikäli joku tuntee tämän miehen, käskekää soittelemaan!) Tällöin suostun päivittämään parisuhdestatukseni myös Facebookissa. ;) Sitä ennen pysyn sinkkuna, vaikka en pidäkkään siitä sanasta. Englanniksi samainen sana toimii mielestäni jotenkin kivemmin, en edes tiedä miksi.

Love on mulle sellainen sana, että sitä ei voi koskaan olla liikaa. Kuten eilisessä postauksessa mainitsin, mun koti on täynnä Love-juttuja ja siksi se on myös tatuoituna mun ranteeseen. Mun mielestä Love vaan on maailman kaunein sana. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ja kaikessa monimutkaisuudessaan. 

Sana Äiti on jännä. Siinä missä se aina muistuttaa menneestä, se on myös suurin tavoitteeni tulevaisuudessa. Ristiriitaiset fiilikset ja herättää aina tunteita. 

Karma on voimakas sana johon uskon. 

Myös jotkut nimet aiheuttaa sydämentykytyksiä niin hyvässä kuin pahassakin.

Mikä toisen sanoma on jäänyt sinun mieleesi? Mikä kummittelee edelleen? Toivositko, että olisit vastannut erilailla? 


Tämä on ihana biisi.

27 kommenttia:

  1. Mi corazon. Tapailemani mies sanoi minulle näin viime viikolla ja olen myyty.

    VastaaPoista
  2. Hmm, musta "sinkku" sit taas on kaikella tapaa tosi positiivinen sana. (Hakkaa ainakin termin "vanhapiika" ihan kuusnolla :D )

    Mulle sinkusta tulee mieleen elämästään nauttiva ihminen, joka nyt ei satu seurustelemaan. Varmaan eräällä tv-sarjalla on jotain tekemistä asian kanssa...

    Jaa pitikö tähän kommentoida joku sana/sanominen mikä itselle on jäänyt mieleen? Oon tietoisesti pyrkinyt unohtamaan kaikki haukkumisjutut, niin en ala niitä kaivella.
    Mennään positiivisella siis: oltiin ekaa kertaa herätty isännän kanssa samasta osoitteesta (pelkkää nukkumista tapahtui!). Aamulla se katso mua silleen tosi vakavan näköisenä ja tokaisi sitten: "Sun tukka on tosi kivan näköinen!"

    VastaaPoista
  3. Hirvein sana mikä voi olla on "Huora" ja ihanin on "Sinä" :)

    VastaaPoista
  4. No yllättäin sanominen mikä on jäänyt mieleen, on tullut mieshenkilön suusta. Henkilö jota tällä hetkellä tapailen, sanoi yks kerta, out of nowhere, että "Sulla on nätti hymy." Varmisti ainakin sen että hymyilen hiukan vielä leveämmin hänet nähdessäni :D

    VastaaPoista
  5. "Mä oon suhun heikkona" jätkältä, johon oon ollu aika heikkona ja joka siis seurustelee nykyään ja seurusteli tuon sanoessaan. Miksi. Miksi. Miksi. Miksi.

    VastaaPoista
  6. musta on ihanaa että te ja monet englannin kieliset bloggarit ootte saanut poistettua Läski/Fat sanalta sen ikävän kaiun. toki jotkut vähäpätöiset idiootit käyttää sitä haukkumasanana, mutta sillä ei oo valtaa jos sille ei anna sitä. se on vähän niin kuin sana Homo, se on sana joka kertoo jotain musta, mutta se jokin ei oo mitään huonoa tai väärää. ihmiset jotka käyttää sellasia sanoja kuin homo tai läski haukkumana ei oo kauheen älykkäitä. eikö ne tiiä mistä haukkumisessa on kysymys! että koitetaan satuttaa toisia, mitä loukkaavaa siinä on jos käyttää sellaista sanaa joka ei ole mitenkään huono asia olla! :D

    mäkään en siedä mitään rasistisia sanoja, neekeri nyt on niin karu sana että monet sentään osaa sitä vältellä (paitti oikeasti rasistit ihmiset...) mutta mikä mua todenteolla ahdistaa on toiset rasistiset sanat ja kuvaukset joita ihmiset eivät edes tajua käyttävänsä. montakohan erilaista kamalaa ilmaisua ihmisiltä löytyy esim. maahanmuuttaja painotteisten pizzapaikkojen kuvaamiseen?! miksi se pitää sanoa niin rumasti ja miksi pizza muka huonontuu kokkaajan kansalaisuuden mukaan!

    mulle tärkeä sana myös on Love, All You Need is Love on vaan niin totta. kaikessa. jotenkin kuitenkin suomenkieliset rakkaudentunnustukset tuntuu vierailta, ehkä se englannin kieli etäännyttää asioita sen verran että ne tuntuu helpommilta ilmaista. tosin kaikkein kauneimmat sanat tulee silti siskon 7-vuotiaan pojan suusta, joka joka kerta kun nähdään tulee halamaan ja sanoo "mä rakastan sua". itse asiassa, kun se oli juuri oppinut tekstaamisen (ja kirjoittamisen&lukemisen) salat, sain samaisen lauseen tekstarina, liikuttavinta ikinä :'>>.

    VastaaPoista
  7. Raksu (lyhenne sanoista rakastan sua.. ) siinä on oma tarinansa takana. Tuo sana äiti herättää itsessänikin erittäin ristiriitaiset tunteet haluaisin joskus teille kertoa tarinani kunhan ensin rohkaistun

    VastaaPoista
  8. no kauniita on tosi paljon. aina kaikki mukava ja ilahduttava sanominen on mun mielestä kaunista. mut rumiakin on aika paljon , ja oon melko samaa mieltä kun sä. vihaan neekeri, huora, läski, ruma jne sanoja jotka jollain tavalla loukkaa jotain toista asiasta mistä ei kuuluisi.
    ps. mun mielestä ette oo kumpikaan 'läskejä', vaan pyöreitä ! ja ootte ihan supe kauniita ja toivon että jonain päivänä mä voin olla sujut itteni kanssa.

    VastaaPoista
  9. Jännä miten "neekeri"-sana on aika lyhyessä ajassa muuttunut negatiiviseksi. Kun oli lapsi, se ei sisältänyt mitään rasistista merkitystä vaan tarkoitti ainoastaan tummaihoista. Mutta nyt ollaan sen suhteen jotenkin ylivarovaisia, hupaisimpana esimerkkinä se, ettei neekerinpusuja kutsuta enää kuin pusuiksi. Ja en siis missään mielessä kannata rasistista ajattelua tai luokittele ihmisiä ihonvärin mukaan, ihmettelen vain sanojen merkitysten muuttumista.

    Itseäni sana "love" ärsyttää amerikkalaisuudessaan. Miksi ei voi sanoa suomeksi "rakkaus", "rakas" tai "rakastan"? Ehkä se on vaikeampi ääntää, mutta eikös silloin saada sanaan enemmän merkitystä, kuin "laaviin", jota heitetään joka kohtaan?
    Ja muutenkin koe harmia siitä, että oma kielemme usein jää englannin varjoon. Meillä on paljon kauniita, hyviä sanoja - käytetään niitä!

    VastaaPoista
  10. Mä oon miettiny miten suomes ois jotenki helpompi varmaan sano love you kuin rakastan sinua. Sana Rakastan tuntuu ainakin musta paljon... Suuremmalta ja vaikkeemmalta ku Love. Mutta varmaan siksi että sitä käytetään paidoissa ja kuvateiksteissä voi lukee LOVE<3 yms.

    VastaaPoista
  11. Vappuna törmäsin vanhoihin luokkakavereihini, joista yksi totesi minulle näin: Jotkut sanoivat että olet lihonnut erosi jälkeen, mutta minusta sä näytät tosi hyvältä.

    Arvata saattaa, että paremmin mieleen jäi tuo olet kuulemma lihonnut kuin se että näytät hyvältä. Tapahtumasta kohta jo kaksi vuotta ja vieläkin muistan tuon keskustelun ja kuinka inhottavalta se tuntui.

    VastaaPoista
  12. Mulle tuli ekana mieleen sellanen ihan kokonainen sanonta, mikä on jäänyt mulle mieleen ja jota noudatan edelleen; "Älä anna auringon laskea vihasi ylle".
    Tämän viisauden minulle ja sisaruksilleni opetti meidän edesmennyt, ihana äitimme. Vaikka olisi minkälaista riitaa ollut hän pyrki aina ne tavalla tai toisella sopimaan. Ei välttämättä tarvinnut sanoa "olen pahoillani" tai "anteeksi" vaan pienillä eleillä ja teoilla riidat saatiin sovittua. Ja joskus hän tuli pyytämään anteeksi meiltä, vaikkei hän ollut riitaa aloittanutkaan....
    Noudatan tätä sen takia, koska äitini kuoli niin yllättäen, ettei kukaan meistä ollut siihen osannut varautua. Emme ehtineet sanoa hänelle kuinka tärkeä hän meille oli tai mitään muutakaan vastaavaa. Koskaan ei voi tietää, milloin se tärkeä ihminen viereltäsi poistuu ja se jos mikä jäisi harmittamaan, että tienne eroaisivat riidelleen etkä ehtisikään sanoa, ettet ollut tosissasi. Minulle ei onneksi näin äidin kanssa käynyt, mutta sen jälkeen olen ajatellut tuota sanontaa ja pyrkinyt aina selvittämään ihan pienetkin riidat ennen kuin nukkumaan menee tai toinen lähtee muualle.

    VastaaPoista
  13. Mun mielestä on aivan ihanaa kun joku miespuoleinen alkaa puhumaan mulle niin että sanoo aluksi minun nimeni. Miehille kun tuntuu olevan muutenkin vaikea puhua ihmisistä etunimillä. (ainakin tuntemani miehet kutsuvat kavereitaankin sukunimellä, en tiedä miksi?) Ja tietysti ihaninta on kun oma mieheni kutsuu minua nimellä tai muuten vain sanoo minun nimeni. Silloin olen sulaa vahaa vain. ;)

    Inhokkisanojani taitaa olla laiha sekä läski. Koska olen ollut niitä molempia. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä ton nimi jutun kanssa! etenkin kun poikakaveri, (joka yleensä sanoo rakas, muru, kulta yms.) kutsuu nimeltä tai aloittaa lauseen nimelläni niin sydän jättää pari kertaa lyömättä. se on vaan niin ihanaa<3

      Poista
  14. Ei kyllä ite voi ikinä unohtaa kun nykyinen poikaystävä sanoi mulle yks päivä kyyneleet silmissä, että mun ansiosta hän on löytänyt itestään sen tuntevan/välittävän puolen ja joka päivä mun kanssa hän tuntee olevansa vastarakastunut. :) Hauskan tästä tekee se, että me ei voitu sietää toisiamme alussa ja nyt olen tuon henkilön kanssa onnellisempi kuin ikinä :)

    VastaaPoista
  15. Mun mielestä niinkin pieni sana kun Joy, on jotenki tosi ihana :) Oon kirjottanu kyseisen sanan mun ranteeseen tässä muutaman kuukautta putkeen yhä uudelleen ja uudelleen, ja tällä hetkellä tuntuu tosi varmalta, että joskus se jostain päin mun ihoa löytyy tatuoituna.
    Mitä tulee siihen, miksi tämä sana, niin en tiiä. En oikeesti yhtään tiedä, se vaan merkitsee niitä elämän pieniä ilonaiheita :)

    VastaaPoista
  16. Mun mielestä mama on sanana kauniimpi kuin äiti, joten kutsun omaa äitiäni aina välillä mamaksi. Rakastan myös hellittelynimiä joilla vanhempani minua ovat kutsuneet ja kutsuvat välillä edelleen: nuppu, pikku tilliäinen...

    Täytyy muuten kiittää siitä että olette kehuneet Sydämen pohjasta:a täällä, kävin värjäämässä hiukseni ihanalla Erjalla ja olen 100% tyytyväinen! En olis koskaan löytänyt tätä loistavaa kampaamoa ilman teitä :)

    VastaaPoista
  17. Läski. Se on mun mielestä edelleen jotenkin negatiivinen, tai siis aiheuttaa negativisia mielleyhtymiä, ehkä just siks, että sitä on kuullut haukkumasananan (itseen ja muihin kohdistuen) niiiiiin pitkään, että hankala ajatella sitä neutraalina. Sen sijaan lihava on ihan neutraali ja lähestulkoon jopa postiivinen. Tai ainakin läskin jälkeen paljon paljon mukavampi sana. :)

    VastaaPoista
  18. Jostakin blogitekstistä mulle on jäänyt mieleen sanonta tai aforismi "Se miten kuvailee toista, kertoo sanojasta itsestään paljon".

    Monessa asiassa tuo voi hyvinkin pitää paikkansa, koska jos ihminen pystyy kehumaan toista ja puhumaan hyvää toisista, niin varmasti hän on sinut itsensä kanssa. Toisaalta taas voi ajatella, että haukkuessaan toista tavallaan haukkuukin itseään, vaikka sanat onkin suunnattu jollekin toiselle. Vähän samaan tapaa voi ajatella toimivan sanonta "Täytyy ensin oppia rakastamaan itseään, ennen kuin voi rakastaa jotakuta toista.".

    VastaaPoista
  19. Mullahan on luonnostaan korkkiruuvikiharat, ja lähes aina oon suoristanu niitä ainakin jossain määrin. Yhtenä aamuna kuitenkin tuli niin hirvee kiire bussiin etten ehtiny ku harjaamaan hiukset.
    Sit kun onnellisesti ehdin bussiin, takanaistuva kaveripoika totes yhtäkkiä 'Sä näytät ihan enkeliltä kun sulla on tollaset kiharat. Oikeesti.' Ei tarvi varmaan sanoa et ei oo kovin paljoa tullu suoristusrautaa enää käytettyä ;D

    Merkittävistä sanoista Kärlek, love särähtää omaan korvaam jotenkin kulutettuna, tunteettomana, vaikka englannin oon aina kokenut ykköskielenäni. Rakkaus taas.. suomen kieli ei oo mun juttu. Mun mielestä toi sana vaan jää jotenkin.. ymmärtämättömäksi? Suomi on ihan äidinkieli mutta rakkaus ei vaan sovi mun suuhun.
    Kärlek sen sijaan.. siitä mä vaan pidän :)

    Rakastan myös lauseita kuten 'Et pysty, et jaksa, et osaa.' Kuulostaa hölmöltä, mutta saan noista hirveesti energiaa ja jos vaikka kokeisiin luku tympii, mietin tollasia, kuvittelen oikeen sen opettajan pettyneen ilmeen.
    Sit tulee hirvee energia-aalto ja 'perkele! kyllä mää pystyn!'

    VastaaPoista
  20. Mulla ei sana sinkku kolahda ikävästi vaan kuulen sen päinvastoin positiivisena sanana/asiana. Itse olen käytännössä aina seurustellut ja vaikken sinkkuutta kaipaakkaan, ei se mielestäni ole negatiivinen ilmaus. Ei siis "Voi sinua yksinäistä sinkkua" vaan "Wuhuu villi ja vapaa sinkku" heh :).

    VastaaPoista
  21. Sinkku. Vihaan nykyään sitä sanaa ja se aiheuttaa myös hieman paineita. Melkein kaikki ystäväni ja kaverini seurustelevat, jonka takia itselläni on hieman ulkopuolinen olo. Kaverini ihmettelevät ja painostavat etsimään itelleni kumppanin mutta mitä jos ei tunne olevansa valmis suhteeseen?

    Läski. Koko nuoruuteni ja lapsuuteni mua on haukuttu tuolla sanalla. Kyllä se vieläkin särähtää korvaani hiukan mutta onneksi osaan jo jokseenkin myös nauraa sille.

    Raksu. Ollaan erään parhaan ystäväni kanssa käytetty tätä ja tästä sanasta tykkään. : ) "Oot raksu."

    VastaaPoista
  22. Tässä tovin olen lukenut tekstejänne ja täytyy sanoa, että on mukava lukea tekstejänne, Hymy nousee aina huulilleni! kiitos tytöt!

    http://miiau-loveshoesmakeupandsun.blogspot.com/

    VastaaPoista
  23. Kaikki negatiivinen jää aina mieleen...

    Muistan kun ala-asteella (4 luokalla) miesopettaja sanoi tummista silmien alusistani: "Oot näköjään katsonut Salaisia kansioita yöllä."

    Toisen minkä muistan, niin oli 15 vuotias ja venasin bussia pysäkillä. Noin 50 vuotias mieshenkilö sanoi: "Kylläpäs nuorella tytöllä jo roikuu iho silmien päällä."

    Noi asiat "eivät tietenkää" ole mulle pakkomielle, kun katson itseäni peilistä. Kyllä miehet osaavat olla sikoja!

    VastaaPoista
  24. Sana, joka särähtää kyllä pahasti korvaan on Huora. En voi käsittää miten yläasteella luokkakaveritytöt saattoivat ihan kaverimielessä kutsua toisiaan huoriksi, älytöntä! Se on niin hirveä ja pahaa fiilistä tuova sana!

    Juoppo on minun mielestä kamala sana, vaikka jotkin ihmiset valitettavasti ovat :<

    Ihania sanoja taas ovat Hymy, Ystävä, Sievä ja kyllä tuo LOVE on kans ykkösiä <3 Myös Respect on sellainen sana, joka saa melkein ihokarvat nousemaan, kunnioitus on niin suunnattoman tärkeää!

    "R-E-S-P-E-C-T
    Find out what it means to me
    R-E-S-P-E-C-T
    Take care, TCB"

    -Aretha Franklin

    VastaaPoista
  25. Samaa mieltä kanssasi tästä sinkku-sanasta. Eräs vasta pitkästä suhteesta eronnyt ystäväni totesi ennen aina säälineen sinkkuja kun heillä ei ollut ketään, ja tajunneensa vasta nyt eronsa jälkeen, miten paljon hyvää sinkkuna olemisessakin on. Itse koen sinkkuna olevani itsenäinen ja riippumaton muista ja valmiimpi joskus tulevaisuudessa parisuhteeseen ja perhe-elämään. Ainakin tiedän pärjääväni aina, vaikka yksinkin :)

    VastaaPoista
  26. Olen samaa mieltä myös sinkku-sanasta.. Joillaki mun kavereista se tarkottaa justiinsakki sitä yksinäistä, tylsistynyttä ihmistä joka päivät pitkät istuu kotonaa syömässä jäätelöä suoraa pakkauksesta ja kattoo surullisia hömppä-elokuvia ja voivottelee itseään.
    Itse olen sinkku, ja tulen olemaan niin pitkään kun sellainen ihminen tulee vastaa joka sen mun sydämen ansaitsee..ketä rakastan ja keltä saan vastarakkautta. Mulla ei ole mikään kiire löytää sitä yhtä, koska ei sitä tiedä tuleeko se vastaan seuraavalla kauppareissulla vaiko sitten vuoden,kahden päsätä ! + raivostuttavaa on kun yhdet parhaimmista kavereista on tätä vastakkaista sukupuolta niin ihmiset olettaa automaattisesti, että jollain tapaa olen romanttisesti kytköksissä heihin. Justjoo sanon minä.

    Muru on taas toinen mitä viljelen ja paljon. Kavereitten kesken tulee sanottua murua paljon :) Muru kuvastaa tärkeetä,ihanaa,rakasta. Se sisältää kaiken :)

    Niitä ihania ja tunteita herättäviä sanoja on paljon.. noihin nyt tarrasin.. :)

    -vp

    VastaaPoista

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.