perjantai 13. huhtikuuta 2012

Olisitpa valinnut minut, äiti

Tämä on kirjoitus äidilleni, jonka kanssa vietin ensimmäiset 6 vuotta elämästäni. Olen lähes 20 vuotta hävennyt taustaani ja pelännyt, että ihmiset tuomitsevat minut sen takia. En nuorempana kehdannut kertoa asiasta kenellekkään, koska koin olevani jotenkin huonompi, ala-arvoisempi. Pelkäsin aina, että ihmiset rupeisivat säälimään minua ja kohtelisivat minua eri tavalla.

Vasta kasvettuani "normaalissa ympäristössä" ja jaettuani asian ystävieni kanssa, olen tajunnut että asiasta avoimesti puhuminen on ollut kaikkein paras terapiakeino minulle. Jaan tarinani teidän kanssa, koska toivon sydämestäni, että joku teistä voi vahvistua kokemastani. Te lukijat olette antaneet minulle niin paljon voimaa ja rohkeutta, että puhuminen tuntuu vihdoin luonnolliselta. Te selviätte kaikesta, minäkin olen selvinnyt.

Täällä on pimeää, äiti.
Makaan sängyssäni jonne jätit minut ja käskit nukkua. Tuijotan kattoa ja seurailen seinään heijastuvia katulamppuja. Ajatuksissani pyörivät menneen päivän tapahtumat, vatsassani kurnii nälkä, koska iltapalaa meillä ei tänäkään iltana ollut.

Minua pelottaa, äiti.
Sanoit tulevasi kotiin pian, mutta olen mielestäni maannut tässä jo pitkään, enkä uskalla ummistaa silmiäni. Koirat kyllä vahtivat minua, mutta entä jos joku kiipeää taas parvekkeelta sisään?

Odotan sinua täällä, äiti.
Kuulin parvekkeelta ääniä ja päätin juosta tänne salaiseen piilopaikkaani. Kyyneleet valuvat poskillani, mutta en meinaa uskaltaa hengittää. Kietoudun paitaasi, koska se tuoksuu sinulta. Lupaan olla rohkea, minä vain niin toivoisin sinun tulevan pian kotiin.

Olen edelleen hereillä, äiti.
Kuulen oven käyvän ja hiivin nopeasti takaisin sänkyyni. Kävelet luokseni ja käsket minun nukkua, ihmettelet etten ole vieläkään unessa. Valehtelen heränneeni oven aukeamiseen, enhän halua huolestuttaa sinua. Haluaisin kysyä missä olet ollut ja mitä näit. Kenelle puhuit, saitko mistään meille ruokaa. Koirat pissasivat sisälle, pyyhin ne kuitenkin pois.

Voisinpa nukkua vieressäsi, äiti.
Toivon, että pyytäisit minut viereesi nukkumaan. Minusta tuntuu ettet huomaa minua, olet jossakin muualla. Yritän saada sinuun yhteyden, mutta silmäsi katsovat lävitseni. Olet mielestäni kaunis, mutta näytät kipeältä. Kerrot olevasi allerginen pesuaineelle ja siksi sinulla on niin paljon jälkiä käsivarsissasi. Seuraavana päivänä kaadan kaikki pesuaineemme salaa viemäristä, enhän halua sinun olevan kipeä.

Haluan sinun vain huomaavan minut. Viisivuotiaan tyttäresi joka rakastaa sinua eniten tässä maailmassa. En jaksaisi kävellä enää yhtään kilometriä pakoon kaikkea, enkä usko että saamamme ruoka on myrkytettyä. Katson ikkunasta kuinka viet roskalavalle kaikki leluni ja vaatteeni, kenelle minä jatkossa juttelen kun olet poissa?

Älä itke, äiti.
Minun on nyt hyvä olla. En enää nuku yksin ja minulla on kavereita. Ruoka on hyvää, olen saanut uusia vaatteitakin. Minusta tuntuu, että täällä minusta välitetään. Voisitpa muuttaa kanssani tänne ja parantua. En haluaisi, että joudut olla yksin - ilman minua.

Rakastan sinua, äiti.
Joka kerta jaksan uskoa, että olet päässyt irti ja pääsemme pian asumaan yhdessä. Huomaan kuitenkin, että joudun usein pettymään. Vaikka kaipaan sinua päivittäin, en tiedä osaisinko enää asua kanssasi. Minulla on vihdoin turvallinen ja hyvä olla. Uudessa perheessäni, jota rakastan kovasti.

Rakasta minua, äiti.
Makaan sängyllä omassa kodissani ja kuuntelen musiikkia. Katson kännykkääni ja lasken tunteja milloin viimeksi olen yrittänyt sinua tavoittaa. Oletkohan kunnossa, missäköhän olet ja kenen kanssa. Tajuan palaavani ajatuksissani tuohon sänkyyn jossa makasin 22 vuotta sitten miettien näitä samoja asioita.

Tulen varmasti ikuisesti kantamaan muutamia kysymyksiä sisälläni, enkä tiedä haluanko edes saada niihin vastauksia. Olen selviytyjä, vahva, menestynyt, rakastava ja minulla on paljon tärkeitä ihmisiä ympärilläni. En ole katkeroitunut tai vihainen kenellekkään, enkä halua koskaan ollakkaan. Rakastan sinua ikuisesti. Siltikin tulen varmasti vielä moneen kertaan miettimään, että;

Olisitpa valinnut minut huumeiden sijaan, äiti.

190 kommenttia:

  1. On vaan niin vaikea uskoa että näitä tapauksia on oikeessa elämässä eikä vain elokuvissa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se usein on, mutta tällaisia samankaltaisia tapauksia on paljonkin. Olisi hyvä jos niistä puhuttaisiin enemmän. :)

      Poista
  2. Ihana teksti, itku tuli :< ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On jotenkin hassua, että ihmiset liikuttuu minun tarinastani, mutta olen siitä todella otettu. :) Kiitos!

      Poista
  3. Koskettava kirjoitus Peppi ja kiitos rohkeudestasi kertoa siitä avoimesti. Niin moni lapsi varmasti tuntee samoja tunteita ja ajattelee samoin, niinkuin sinä. Älä koskaan ajattele, että sinun täytyisi hävetä. Jos jonkun, niin äitisi mutta itsekin huumeiden valtaamien ihmisten kanssa tekemisissä oltuani ymmärsin, että valittuaan huumeet, ihminen katoaa ja huumeet valtaa ihmisen. Se on surullinen tie ja on todella surullista että olet joutunut rakkaan ihmisen sille tielle kadottamaan.

    Katkeruuskin on aivan turhaa, sillä onhan hän äitisi, ja biologinen tunneside meissä rakastaa vanhempiaan vaikka he olisivat minkälaisia tahansa, siitä ei pääse mihinkään. Hienoa on se, että pääsit rakastavien ihmisten ympäröimäksi ja kasvoit hienoksi ihmiseksi jolla on tunneälyä ja mahtava persoona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen vuosien varrella todennut, että katkeruus olisi vaikeuttanut elämääni huomattavasti. Ihmiset tekevät valintoja elämässään, ajautuvat erilaisiin tilanteisiin ja joskus se tarkoittaa sitä, että joutuu satuttamaan sitä kaikkein rakkainta. Uskon edelleen äitini rakastavan minua, vaikka hän edelleen satuttaa minua tietynlaisella välinpitämättömyydellään.

      Kiitos paljon kauniista kommentista. <3

      Poista
  4. Tämä kosketti. <3 Kiitos rohkeudestasi.

    VastaaPoista
  5. ♥ mulla ei oo ikinä ollut esikuvia. paitsi nyt. sinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua. Esikuvana olen varmasti sellainen joka on kokenut paljon ja mennyt läpi harmaan kivenkin. :) Kiitos <3

      Poista
  6. <3 Itse työskentelen lastensuojelulaitoksessa, jossa tapaan lapsia, jotka käyvät varmasti läpi jatkuvasti noita samoja ajatuksia. Heillä on rankkaa, mutta toivottavasti he pääsevät vielä elämään haluamaansa elämää ja nauttimaan siitä - menneisyydestä huolimatta. Olet kyllä ollut todella onnekas, kun asiat ovat kaikesta huolimatta kääntyneet parhain päin! Hurjasti sydämiä ja iloa ja onnea sinne - kaikesta huolimatta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä myös olen töissä lastensuojelulaitoksessa ja paljon on lapsia, joilla on samanlainen tausta. Ihanaa lukea, että olet siinä nyt ja elät ihanaa elämää <3 Valitettavan usein näkee lapsia, jotka eivät pääse eroon menneisyydestään ja itse ajautuvat elämän sivuraiteille.

      Jaksamista ja onnea! :)

      Poista
    2. Miten pääsee töihin lastensuojelulaitokselle? :) Mihin pitää mennä opiskelemaan jne.? :)

      Poista
    3. M.M. Olen aina halunnut työskennellä lasten ja nuorten parissa joilla on samantyylinen tausta kuin minulla. Arvostan teistä jokaista. :)

      Kiitos paljon. <3

      Anonyymi 1: Valitettavan usein kyllä. Toivoisin, että näistä asioista puhuttaisiin enemmän. En halua tehdä itsestäni sankaria, minulle kuitenkin on lapsesta saakka ollut selvää etten koskaan halua koukuttua mihinkään. Tämän takia en ole ruvennut juomaan edes kahvia. :)

      Anonyymi: Kannattaa googlettaa lähihoitajan ja sosionomin tutkintoja!

      Poista
  7. Mullakin tuli ihan tippalinssiin

    VastaaPoista
  8. Hui miten meni kylmat vareet ja itketti. Kiitos sinulle rohkeudestasi jakaa tama meidan kanssa. On ihana nahda etta tuollaisestakin voi selvita.
    Henna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen nähnyt lapsuudessani niin paljon kaikenlaista pahaa, että olen päättänyt selvitä ihan kaikesta. :) Kiitos sinulle kommentistasi!

      Poista
  9. Voi luoja, minulta aukesi kyynelkanavat toimistolla, kesken tavallisen perjantaisen työpäivän. Kirjoitus liikautti minussa jotain ja todella syvältä. Upea teksti ja Peppi, olet kertakaikkisen upea nainen. Selviytyjä. <3 -Noora

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Noora! <3 On mahtavaa, että joku näkee minut selviytyjänä. Itse pidän itseäni selviytyjänä varmaan vasta haudassa. :D Mutta pienestä en lannistu. :)

      Poista
  10. Kiitos että jaoit tämän.
    Olet rohkea nainen!

    VastaaPoista
  11. Kiitos että jaoit tämän meidän kanssa,
    vahva ja niin herkkä teksti.
    Tuli kyyneleet silmiin.
    Olet upea persoona, ja esimerkki siitä millaiseksi rankka lapsuus ja vaikeat asiat ihmisen kasvattaa, vahvaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En usko, että olisin tällainen "läpi harmaan kiven" ilman rankkaa lapsuuttani. Vaikka olen aina toivonut, että olisin saanut kasvaa rauhassa, niin olen myös tavallaan onnellinen, että olen kokenut mitä olen kokenut. Enpähän hätkähdä ihan pienestä. :)

      Poista
  12. Kiitos rohkeudestasi ja avoimuudestasi. Meitä päihteistä suoraan - ja epäsuorastikin - kärsineitä on paljon, eikä mikään paranna tarpeettomia häpeäntunteita yhtä hyvin kuin kokemusten jakaminen ja avoimuus. Sä olet niin kaunis, nainen. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Outi! <3 Se häpeä on kyllä käsittämätön juttu.. Sitä tietää tasan, että tämä ei ole minun vikani, mutta silti sitä häpeää... Tsemppiä. <3

      Poista
  13. Aivan ihana, rohkea kirjoitus! <3 :)

    VastaaPoista
  14. Luin tämän ja samalla katselin sylissä liinassa nukkuvaa tyttöäni. Tuntuu täysin mahdottomalta ajatukselta, että mikään koskaan olisi tärkeämpää kuin hän. Hienoa, että jaoit tämän ja annat näin varmasti paljon voimia niille, jotka painivat samojen kokemusten kanssa. Sait myös tuntemaan kiitollisuutta siitä, että on itse saanut kasvaa ihanassa perheessä jossa ei ole rakkautta puuttunut<3 Aurinkoista kevään jatkoa :)
    Tähän hetkeen, np. Coldplay: Yellow

    -S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paljon pusuja sinne pienelle tytöllesi. <3

      Uskon olleeni äidilleni aina rakas ja tärkeä, mutta nuo aineet vaan on niin pahoja... Niiden avulla kadotetaan todellisuus ja näinpä äitinikään ei varmasti tänäkään päivänä ymmärrä mitä on menettänyt niiden myötä. :/

      Paras biisi, kiitos. Laitoin pitkästä aikaa soimaan! <3

      Poista
  15. Itku tuli!
    Mieleeni tuli heti oma äitini joka oli alkoholisti, tosin ei silloin kun olin lapsi. Vanhempani erosivat 20 vuotta sitten (olin silloin 15v.) ja sen jälkeen äitini alkoi juomaan, vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Äiti kuoli tammikuussa syöpään ja nyt harmittaa kaikki ne "menetetyt hetket" kun hän oli humalassa enkä jaksanut hänen seuraansa. :(

    Mutta nyt huomaan sen kuinka sanonta "Aika kultaa muistot" pitää ihan oikeesti paikkaansa, muistan Äitistä päällimmäisenä vain hyvät muistot <3

    Itkulle ei meinaa tulla loppua.. :(

    Minsu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pahoillani. :/ Minäkin usein mietin niitä "menetettyjä hetkiä" äidin kanssa, mutta olen tullut siihen tulokseen etten voi murehtia niitä. Tärkeintä on, että sinulla on hyvät muistot äidistäsi. <3

      Poista
  16. Itkinpä sitten. :'( Mutta suurelta osin ehkä siksi koska kaikki oli niin tuttua, meillä kylläkin mentiin viinan mukana mutta kuitenkin. Tiiän noi tunteet ja kaikki palas taas flashbackina mieleen. Mutta kiitos kun uskallat puhua näistä asioista, moni hiljenee. Tsemppiä, jaksuja, voimia <3 ei se aina oo helppoo vieläkään, mut vahvemmaks kasvettu ja eletään omaa elämää omilla ehdoilla! Itsehän tein joskus tälläisen riimittelyn kuvaamaan omia fiiliksi ja laitanpa sen nyt tähän.

    "Jo pienenä opin ottamaan vastuuta, ja huolehtimaan itsestäni kun en voinut muuta. Silloin pidin yllä kovaa ulkokuorta, sen alla kuitenkin itkin ja mulla oli miljoona huolta. Olisin halunnut vain jotain halata, kun en voinut aina edes kotiin palata. Usein pelkäsin ja olin ihan yksin, jostain niissäkin tilanteissa voimaa löysin. Huostaanotto alkuun jopa suututti, mutta paremman elämän se kuitenkin alotti. Sain kaipaamaani tukea ja turvaa, ja huomasin että jännitin ihan turhaa. Matkalle mahtui iloa ja surua, välillä piti muakin torua. Aina en saanu sitä mitä halusin, mutta rajat on rakkautta, lopulta sen tajusin. Arvostan sitä miten mut kasvatettiin, huolehdi itsestäs ja auta muita, niin opetettiin." -Katri

    VastaaPoista
  17. Kyyneleet silmissä luin minäkin tämän. Itsekin huostaanotettuna alkoholistiyksinhuoltajan lapsena pystyn samaistumaan hyvin pitkälti. Nykyään olen äiti itsekin, ja ajatus siitä että vanhemmat kohtelevat lapsiaan noin saa palan kurkkuun joka kerta. Kaikesta huolimatta olet vahva ja upea nainen, kiitos tarinasi jakamisesta <3

    VastaaPoista
  18. Voi perkele miten mä voin mennä töihin kun on silmät punaset ja turvonneet itkemisestä, todella kaunista tekstiä. Onneks on muutenkin vähän flunssaa niin voi laittaa sen piikkiin:) Tässä sen näkee että vaikeuksista voi selvitä ja menestyä, olette molemmat rohkeita ja kauniita naisia ! <3

    VastaaPoista
  19. Pala tuli kurkkuun ja kyyneleet silmiin...
    Liian hyvin pystyn samaistumaan tuohon pelkoon, odotukseen, hereillä oloon...
    Täällä valinnan kohteena oli lapsuudessani alkoholi, mutta onneksi myöhemmin äitini tajusi valita toisin (parempi myöhään kuin ei milloinkaan?)
    Olet rohkea ihminen, kiitos <3 !!

    VastaaPoista
  20. Ihana huomata, että kaikesta huolimatta olet päässyt elämässäsi eteenpäin. <3 Olet kokenut kovia - olen pahoillani siitä!!!

    Halauksia!!! <3

    VastaaPoista
  21. Mahtavaa, että aukaisit sydämesi ja elämäsi ja päästit meidät katsomaan sitä. Noin syvälle toisen ihmisen sieluun harvoin pääsee edes lähimmät ihmiset. Olet valtavan vahva ja voimakas ihminen. Silloin on lähes kuolematon, kun osaa kääntää vastoinkäymiset voimakseen, oli ne mitä tahansa. Iloa elämääsi ja aurinkoa jokaiseen päivääsi.

    VastaaPoista
  22. Kiitos.
    Kyyneleet vain valuu.
    Niin mielettömän upea ja rohkea kirjoitus!
    Upeaa, että uskallat pukea ajatukset sanoiksi ja jakaa sen kaikkien meidän kanssa.
    Sanoilla on parantava voima.
    Halaus sinulle, olet upea!

    VastaaPoista
  23. itku tuli väistämättäkin :)
    täytyy sanoa myös, että olet hyvin lahjakas kirjoittamaan !

    VastaaPoista
  24. <3 <3 miljoona etähalia Peppi ja toivottavasti esimerkkisi ja rohkeutesi puhua antaa muille voimaa!

    VastaaPoista
  25. Vaikeasta aiheesta upeasti kirjoitettu. Kiitos että jaoit tämän kanssamme! Olet esikuva monelle, myös minulle.

    VastaaPoista
  26. voi rakkaus <3 itkuhan tässä tuli )-:
    vetää aivan sanattomaksi..

    VastaaPoista
  27. Peppi, olet elävä esimerkki siitä, että menneisyys ei määritä sitä kuka sinä olet. Me jokainen voimme luoda itsemme ja tulevaisuutemme sellaisiksi kuin haluamme. Kivinen lapsuus ei sanele sitä, että myös tulevaisuutemme olisi kivinen. Sinä olet onnistunut kääntämään kokemuksesi vahvuudeksi ja sitä kukaan ei voi ottaa sinulta pois. Sinä olet selviytyjä, joka ei kuitenkaan ole antanut kivun kovettaa sydäntäsi. Olet oppinut paljon ja olet viisas. Jatka menestyksen tiellä ja tiedä, ettei mikään sinua lannista. Ole ylpeä itsestäsi ja kaikesta mitä teet. Tsemppiä! Kiitos että jaoit tämän!

    VastaaPoista
  28. sanattomaksi vetää... <3

    onneksi olet selvinnyt, olet hyvin vahva ja mahtava nainen, älä ikinä luovuta elämässä saati rakkaudessa!

    VastaaPoista
  29. Kiitos että jaoit kokemuksesi. Se antaa monille rohkeutta kun huomaa, että vahvan, menestyvän, onnellisen ja kauniin ihmisen takana on vähemmän onnellinen tarina. Kaikesta voi selvitä, aina on toivoa!
    <3

    VastaaPoista
  30. Itku tuli täälläkin. Olet vahva ihminen <3

    VastaaPoista
  31. <3 oot käsittämättömän rohkee!

    VastaaPoista
  32. Peppi, ihailtavan hyvin olet selvinnyt kaikesta tuosta, mitä olet lapsena joutunut kokemaan, tuskin voin kuvitella kokemasi tuskan määrää ja varmasti tapahtunut palaa mieleen monen monta kertaa. Toivon elämääsi kaikkea hyvää!

    VastaaPoista
  33. Iso hali eräältä äidiltä Sinulle!

    VastaaPoista
  34. Oot yksi rohkeimmista ja uskomattomimmista ihmisistä ketä tiiän. Te ootte mun sankareita.

    VastaaPoista
  35. Itku tuli täälläkin. Olet rohkea ja vahva nainen. Hienoa, että uskalsit jakaa tarinasi.

    Tuoreena äitinä satuttaa edes lukea, miten pieniä ihmistaimia kohdellaan ja vielä enemmän ihmetyttää se, miten vahvoja ne ovat kohtelusta huolimatta. Luulisi sen hentoisen ihmisen olevan niin haavoittuva, ettei se selviä, mutta kummasti sitä ihminen vaan kasvaa aikuiseksi lähtökohdista huolimatta. Sinä olet vielä menestynyt ja toteutat unelmiasi.

    VastaaPoista
  36. Itku tuli ja meninpä vielä lukemaan tämän uudelleen. Kiitos että jaoit koskettavan tarinan näinkin avoimesti <3

    VastaaPoista
  37. Aw, tää kosketti syvältä ja sai munkin kyynelkanavat auki. Oot todella rohkea kun kirjoitit tän! Haleja <3

    VastaaPoista
  38. paljon haleja, itkuhan tässä tuli kun tätä tekstiä luki! ♥♥

    VastaaPoista
  39. Koskettavaa! En ees osaa kuvitella, että miltä susta on tuntunut/tuntuu! Itsellänion aina ollut hyvä ja turvallinen olo, suurkiitos siitä vanhemmilleni. Ei sitä osaa edes arvostaa vanhempien huolenpitoa: rajoja ja rakkautta lapsena/teininä kun kaikki on niin mälsää kun porukat kieltää kaiken. Itse pian 18-vuotta täyttävänä, osaan arvostaa vanhempien huolenpitoa paremmin, tän sun kokemuksen kautta, kiitos että kerroit tästä blogissanne, arvostan suuresti! Täytyy vielä todeta että oot kyllä rohkein selviytyjä jonka mä tiedän ja mahtava esikuva mulle ja varmasti monelle muullekin! Tollanen ei varmastikaan koskan unohdu joten tsemppiä<3

    VastaaPoista
  40. Vaatii kyllä suunnatonta rohkeutta tosiaankin, että uskallat tällaisesta kipeästä asiasta kertoa näinkin julkisesti! Ihailen sinua! <3
    En osaa sanoa itse oikein mitään muuta tähän, koska en ole joutunut tällaista kokemaan. Mutta on jotain niin uskomattoman hienoa ajatella, miten ihana ja valoisa persoona sinusta on tullut kaikesta huolimatta! <3 Ihan jokaisesta siihen ei ole. Sinä olet pystynyt siihen ja annat meille muillekin esimerkkiä ja voimaa tulla yhtä rohkeaksi. :)

    VastaaPoista
  41. Oot kyllä niin upea ja vahva. Kiitos tästä ♥

    VastaaPoista
  42. Olet tosi rohkea nainen ja kannustava esimerkki kaikille, Peppi <3 Kiitos, että uskallat jakaa tällaisen asian itsestäsi tänne blogiin, vaikka nyt on ollut paljon puhetta siitä, kuinka bloggaajat jopa pelkäävät kertoa yksityiselämän asioitaan julkisesti, koska ihmiset jättävät niin ilkeitä kommentteja. Kiitos, että uskallat olla oma itsesi :)

    VastaaPoista
  43. Kyyneleet nousi täälläkin silmiin. Tsempitykset sinne ♥ Olet rohkea.

    VastaaPoista
  44. Aivan upea teksti, wau. Vaatii ääretöntä rohkeutta kirjoittaa noin henkilökohtaisesta aiheesta. Etenkin kun kerrot tästä juuri tällä tavalla vaikka aina näihin blogeihin eksyy hyvinkin tuomitsevia ihmisiä. Olen ihan mykistynyt tekstin hienoudesta ja se sai minut ajattelemaan todella paljon omaa elämääni. Ei ole epäilystäkään miksi niinkin moni ihminen ihannoi teitä ja ottaa teistä mallia <3

    VastaaPoista
  45. En kommentoi kirjoituksianne ikinä, mutta tähän haluan sanoa, että arvostan suuresti antamaanne sähköistä vertaistukea! ROHKEAA.

    VastaaPoista
  46. Kyyneleet puski väkisin pintaan. Surullinen kirjoitus, oot Peppi todella rohkea ja vahva nainen!

    VastaaPoista
  47. pala kurkussa ja kyyneleet silmissä. kiitos tekstistä peppi, ihailen sua. ♥

    VastaaPoista
  48. Huh, onneks oon yksin tässä iltapäivästä enää töissä, sen verran mahtavasti aukes kyynelkanavat. Oot vahva ja ihailtava nainen.

    VastaaPoista
  49. Voooih! Mulla nousi kyyneleet silmiin. Oli niin koskettavaa tekstiä. Ja oikeesti ihanaa miten uskalsit kirjoittaa tästä ja tukea sillä kaikkia muita ihmsiä! Tsemppii sulle ja sä oot ihanan rohkea <3

    PS. Teksti kosketti minua paljon sillä minusta tuntuu tällä hetkellä vähän tuon tapaiselta. Kiitos tästä tekstistä <3

    VastaaPoista
  50. Todella upeasti kirjoitettu teksti! Olen myöskin kasvanut rakastavassa perheessä ja välillä on ollut eripuraa kaikenlaisista asioista. Kuitenkin ne ovat niin pientä kokemaasi verrattuna. On todella hienoa nähdä, että sinusta on kasvanut tasapainoinen, menestyvä ja kaunis nuori nainen menneisyyden tapahtumista huolimatta. Uskon että tämän kirjoituksen avulla annat monelle nuorelle toivoa vastaavanlaisessa elämäntilanteessa.

    Bloginne on muuttunut entistä mielenkiintoisemmaksi, koska käsittelette ulkonäköasioiden lisäksi myös paljon syvällisiäkin asioita. Toivon, että pidätte tätä blogia niin kauan, että voin joskus lukea sivuiltanne esim. miten tuunaat rollaattorisi kevätkuntoon. ;)

    Ihanaa kevättä ja paljon rakkautta teille!!! <3

    VastaaPoista
  51. koskettava teksti, pisti ajattelemaan. Bloggaajat ovat yleensä tosi pinnallisia, joten tosi ihanaa kun jaat tälläsen jutun. Oot mun esikuva.Kiitos sulle<3

    VastaaPoista
  52. <3 Paljon haleja Rovaniemeltä! <3 olet rohkea kun uskalsit avautua asiasta.

    VastaaPoista
  53. Halaus <3. Todella koskettavaa. Upea teksti. Vetää hiljaiseksi. Tiedän itsekin ihmisiä, joiden olisi syytä lukea tämä ajatuksella.

    VastaaPoista
  54. Peppi ei voi muuta sanoa kuin <3 paljon haleja <3

    Ihanaa kun jaoit asian lukijoidenne kanssa :) <3

    <3:lla Laura

    VastaaPoista
  55. Oon sanaton. Olis niin paljon mitä tahtoisin sanoa, mutta sanat ei vaan löydä muotoaan, en saa järkeviä lauseita kasaan. On vaan kyyneleitä ja kylmiä väreitä ja paha olo sun puolesta. :/


    Peppi, olet ihana, vahva, rohkea nainen, ja ihailen sua ihan suunnattomasti. Oon ihaillu ennenkin, mutta nyt vielä enemmän. ♥ Voin vaan kuvitella miten paljon rohkeutta ja voimaa tällaisen postauksen kirjoittaminen vaatii, ja nostan sulle oikeasti hattua että teit tämän; uskon, että samalla kun sait käsiteltyä omia tunteita ja ajatuksia, valat myös samassa tilanteessa oleville tai olleille uskoa ja toivoa parempaan tulevaisuuteen.

    Sä olet ihan mahtava. Lähetän sulle täältä paljon lämpimiä halauksia, positiivista energiaa ja rakkautta - joka päivä. ♥

    VastaaPoista
  56. Äitinä tarinasi koskettaa todella syvältä. Lämmin rutistus pienelle Pepille, ja isolle myös, miten rohkea oletkaan. Uskon, että kirjoituksesi tuo paljon voimaa sitä tarvitseville.

    VastaaPoista
  57. Kirjoitit koskettavasti ja tämä omakohtaisuus tuo monille sitä samaa rohkeutta ja sisäistä voimaa, mitä sinulla on ja se on kaunista! On varmasti pitkä tie siihen, että tunnistaa ja tunnustaa tuntojaan, mutta se on mielestäni ainoa oikea tie. Häpeä ei ole tarpeen, sillä vanhempiemme virheet eivät ole omiamme. Kyyneleet ovat silmissä, mutta slti päällimmäinen tunne on rakkaus - sinä tulisit olemaan varmasti juuri se hyvä, turvallinen äiti.
    Tämä on sinun äänesi, mutta samalla niin monen muun. Työskentelen lastensuojelussa ja nämä tarinat koskettavat minua joka päivä. Ja joka kerta olen ylpeä siitä, miten oivaltavia, herkkiä ja väittäviä lapsista ja nuorista kasvaa. Kun on vain joku kenen kanssa puhua, keneen luottaa ja ketä halata. Se viesti on rakkautta. Olet esikuva!
    Halaus! <3

    VastaaPoista
  58. kylmät väreet meni selkäpiissä.
    kenenkään ei pitäisi joutua kokemaan tällaista lapsuutta, vaikka ymmärrän, et asiat on usein niin paljon enemmän kuin mustavalkoisia.
    hienoa, että nyt saat ja uskallat puhua asiasta ja tsemppiä ja jaksamista sulle!

    VastaaPoista
  59. Huh kylmiä väreitä juoksee päästä varpaisiin ja kyynelet tuli silmiin. Käsittämätöntä, veti ihan sanattomaksi. Upea Peppi <3

    VastaaPoista
  60. Todella hyvin kirjoitettu vaikeasta asiasta. Koskettavaa ja rohkeaa. <3

    VastaaPoista
  61. Tää kosketti ja syvältä,vetääihan sanattomaks. Uskomatonta melkeen että sulla onnoin hyvä itsetunto ja oot reipas ja rohkee. En olis ikinä arvannu tätä.

    Oot tosi rohkee. Iha oikeesti!

    VastaaPoista
  62. Itku tuli täälläkin. Olet ihana!

    VastaaPoista
  63. Olet hieno ja kannustava esimerkki siitä, miten vaikeistakin olosuhteista voi kasvaa älykkäitä, menestyneitä ja aivan ihania ihmisiä! Näitä asioita ei pidä hävetä, vaan niistä tulisi puhua entistä avoimemmin jotta ihmiset uskaltaisivat kertoa tällaisista ongelmista, ja heille saataisiin ajoissa apua!

    VastaaPoista
  64. alko itkettää tätä lukiessa. Oma isäni on alkoholisti, ja tiedän miltä tuntuu kun joutuu ihan liian nuorena huolehtimaan siitä jonka pitäisi olla aikuinen. Eikä silti voi lopettaa rakastamista vaikka itteä sattuu sen toisen puolesta joka päivä. Kaikki me kuitenkin selvitään ja ollaan vahvoja. Oot mahdottoman arvokas muista se !

    VastaaPoista
  65. Ihana kirjoitus, kiitos rohkeudesta. Elämä on niin rosoista ja kipeää, mutta kuitenkin niin kaunista. Kiitos Peppi tästä.

    VastaaPoista
  66. Kyyneliä...Kiitos paljon ku jaoit tän asian meille kaikille! Ihailen sua ku oot nii rohkea, vahva, kaunis, hieno ihminen ja ihana!! Hyvää jatkoa ja jaksamisia sulle!<3

    VastaaPoista
  67. Itku tuli minullakin tätä lukiessa. Kiitos rohkeudesta ja olen varma, että tämä tuo voimaa monelle. Halauksia! <3

    VastaaPoista
  68. Mä menin ihan sanattomaksi tän luettuani. Mulla ei ole samanlaisia kokemuksia, mutta eivät olleet kyyneleet kaukana siltikään. En kyllä yhtään olisi osannut kuvitella, mitä olet joutunut kokemaan. Sä oot mahtava, ihailtavan rohkea ihminen. <3

    Mulla alkoi soimaan päässä tätä lukiessani Kaija Koon Kaunis, rietas, onnellinen ja siitä erityisesti tää kohta: "Mä voin luvata, et aina lopulta sä selviit mistä vaan". <3

    Ja kiitos, että jaoit tämän meidän kanssa, harva uskaltaa näistä elämän kipeistä asioista julkisesti puhua.

    VastaaPoista
  69. Haluaisin sanoa tai itseasiassa kirjoitaa paljon, mutta menin aivan sanattomaksi.. Ei musta muuta taida olla kirjoittamaan kuin paljon voimia ja sä olet uskomattoman hieno ja rohkea ihminen! <3

    VastaaPoista
  70. Voi miksi mun piti lukea tää junassa! Kyyneleet tuli väkisin silmistä..

    VastaaPoista
  71. Luin sydän sykkyrällä tätä tekstiä ja olen aivan sanaton. En todella voi sanoa, että tiedän miltä sinusta tuntuu tai että olisin kokenut saman, mutta silti saan hirmuisesti kannustusta tästä. Olen aina ihaillut elämäniloasi ja nyt ihailu nousi potenssiin kymmenen, kun luin tämän tekstin ja jaat tämän lukijoillesi. Olet aivan mielettömän rohkea ja ihana persoona ja on aivan huippua, kuinka elämäniloinen, valloittava ja ennen kaikkea vahva persoona olet tälläisen jälkeen. Olet todellinen idolini. Kiitos Peppi <3

    VastaaPoista
  72. < 3Oma Äiti on aina oma Äiti <3
    Kiitos kun jaoit kokemuksesi. Se mikä ei tapa, vahvistaa.
    Toisen ihmisen helvetti on toisen ihmisen taivas. Kirjoituksella sait minut tajuamaan että olen ainakin tehnyt elämässäni yhden asian oikein -olemalla äiti.

    Kaikkea hyvää Peppi! x x

    VastaaPoista
  73. olet vahva ja rohkea ihminen, tekstisi antaa varmasti voimaa kaikille ja erityisesti heille, ketkä ovat vastaavanlaista kokeneet.

    olen opiskelujeni kautta ollut lyhyen ajan sisällä suhteellisen paljon tekemisissä päihteidenkäyttäjien kanssa ja huomannut, että vaikka huumeet vievät isoimman osan ja kontrolloivat elämää, moni kaipaa suuresti lapsiaan ja on pahoillaan tapahtuneesta. he eivät vain löydä keinoa ja pelkäävät, mitä tapahtuisi, jos ottaisivat yhteyttä. ennen oli vaikea uskoa, etteikö päihteidenkäyttäjä olisi itse valinnut kohtaloaan, mutta huumeriippuvuus vie koko psyykeen mukanaan ja on se, joka vetelee naruja pään sisällä. tottakai on heitäkin, ketkä pääsevät irti tai selviävät korvaushoidolla ja voivat elää muuten päihteetöntä elämää, se lämmittää sydäntä.

    voimia <3

    VastaaPoista
  74. Upea teksti, kiitos että jaoit asian kanssamme <3

    VastaaPoista
  75. Rohkea ja koskettava kirjoitus <3 On todella hienoa, että pystyt puhumaan asiasta julkisesti, kunpa useammat tekisivät niin. Olet todellakin selviytyjä! Kiitos.

    VastaaPoista
  76. Olet rohkea, Peppi! Tuo on selviytyjän tekstiä, vaikka riipaiseekin silti! Oma äitini sairastaa kaksisuuntaista ja sairasti jo ollessani lapsi (sitä vaan ei oltu diagnosoitu ja lapsena pidin kaikkia psykoosikohtauksia, väkivaltaa jne. ihan "normaalina" lapsiperheeseen kuuluvana asiana). Lapsi yrittää miellyttää vanhempaansa ja odottaa tietysti vanhemmaltaan hyväksyntää, rakkautta, läheisyyttä. Ja antaa sitä itse ehdoitta, jos uskaltaa. Ja tekee sitä aikuisenakin, kärsii toisen puolesta ja yrittää välittää ja auttaa.

    Minusta on hirvittävää, että pieni lapsi joutuu kokemaan tuon, mistä kirjoitit. Mutta niin vain joka päivä paljon lapsia joutuu kärsimään, suomessakin. Itse kahden lapsen äitinä, minusta silti on käsittämätöntä, että joku (kuten huumeet) voi voittaa äidinrakkauden. Se kun on niin kokonaisvaltainen juttu. Mutta eipä se minun tuntemus mitään auta, kun asia nyt vaan on niin.

    Itse istuin 3 vuotta aikuisiällä psykoterapiassa, ennenkuin eheydyin lapsuuden traumoista. Suosittelen terapiaa lämpimästi, se oli elämäni valaisevimpia kokemuksia ja auttoi käsittämään sekä ymmärtämään mennyttä ihan uudella tavalla.

    Mukavaa kevättä!

    VastaaPoista
  77. Kiitos Peppi. <3 Itsellä ei oo ollut ihan noin rankkoja kokemuksia, mutta ongelmia kyllä isän alkoholinkäytön kanssa, joten osaan samaistua ainakin vähän. Oot tosi rohkea kun kirjotit tän tänne. Hassua jotenkin miten sitä automaattisesti miettii sunkin iloisesti hymyileviä kasvoja katsoessa, että "Näyttääpä se onnelliselta,sillä on varmasti kaikki tosi hyvin elämässä.", mutta sitten selviääkin jotain tälläistä. Ei se ulkokuori tosiaan kerro aina kaikkea.

    Kiitos.

    VastaaPoista
  78. Todella koskettava kirjoitus. Lukijalta meinasi hetkittäin loppua happi, kun kyyneleet valuivat poskia pitkin täälläkin! Olen liki 5v tytön ja pienen pojan äiti ja sattuneesta syystä lasten oikeudet sekä olot ovat lähellä sydäntä.

    Olet Peppi aivan upea! Miten hieno ihminen sinusta onkaan tullut - lähtökohdat olivat sellaiset, että olisit saattanut hyvinkin luiskahtaa sille mustalle puolelle äidin huuruissa, mutta onneksi et mennyt! Onneksi sinusta tuli Sinä ♥ Ihana, vahva, oikeudenmukainen, rakastava, itsevarma ja vieläpä kauniskin ♥

    Kiitos, kun rohkeasti kerroit tarinasi: et arvaakaan kuinka montaa se koskettaa ja kuinka monelle se toimii inspiraationa, tuomassa valoa tunnelin päähän ♥

    VastaaPoista
  79. Voi ei..ei tätä haluaisi uskoa todeksi. :(

    Tää oli niin hienosti kirjoitettu.

    Mietin välillä kun bloggarit vaalivat yksityisyyttään ja eivät uskalla kertoa mitään syvällisempää, että ainakin musta he tekevät siinä jonkinlaisen karhun palveluksen itselleen. Joo, en itse bloggaa, eli en voi täysin asiaa ymmärtää teidän bloggaajien kantilta, tiedän. Silti huomaan että aina kun joku bloggari raapasee pintaa syvemmältä, silloin vasta blogi muuttuu mielenkiintoiseksi mielestäni. Ei siksi että haluaisin mässäillä muiden ongelmilla, vaan siksi että lukiessa aina vaan iloisia juttuja kieltämättä alkaa maistua puulta, koska eihän kenenkään elämä sellaista ole.. tällästen kirjotusten kautta oppii näkemään kirjoittajan kokonaisvaltaisemmin..ei negatiivisessa mielessä, vaan päin vastoin.
    En voi kun nostaa hattua sille miten upea, tasapainoisen oloinen ja kaunis nainen sinusta on kasvanut, kovasta lapsuudestasi huolimatta. Tämän kirjoituksen ja muidenkin syvällisten aatteiden takaa löytyy kauneus, nimittäin sisäinen kauneus.

    Kiitos tästä peppi. Olet upea nainen!

    VastaaPoista
  80. <3 Itkustani ei meinaa tulla loppua! Voimahalit! <3

    VastaaPoista
  81. Kiitos tästä tekstistä Peppi. ♥ Kyyneleet tuli silmiin minulla kuin monella muullakin.
    Olet rohkea ja ihana. Muuta en osaa sanoa.

    VastaaPoista
  82. Mun itkusta ei meinaa tulla loppua. Sä olet niin vahva ja upea ihminen ja olette molemmat Mimmin kanssa antaneet mulle paljon voimaa ja uutta itsevarmuutta. <3

    VastaaPoista
  83. En tunne ketään muuta joka olisi yhtä rohkea kuin sinä!
    Oot oikeasti nyt virallisesti mun roolimalli jolta saan tukea samaan tilanteeseen. Oma äitinkin käyttää huumeita, ja olen joutunut luopumaan monesta asiasta huumeiden takia. Olet oikeasti todella rohkea kun kirjoitit tuon tekstin. ::)<3

    -Laura 15v

    VastaaPoista
  84. Tässä pari kysymystä jotka oon jo pidempään halunnu kysyä:

    1. Ootteko uskossa? Missä? (en nyt tarkota, että kuulutteko kirkkoon vaan myös, että jos rukoilette ja käytte siellä kirkossa ja silleen :))
    2. Mitä teette työksenne?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäisivätköhän vaikka tätä blogia työkseen...

      Poista
  85. Voi rakas Peppi, sinäpä sen kirjoitit.

    Minulla on takanani lasinen lapsuus. Olen päässyt jaloilleni, mutta työtä se on vaatinut. On pitänyt itkeä, puhua, itkeä ja vielä puhua. Pelko ja häpeä ovat lapsuuteni kantavia tunteita.

    Olen pienestä pitäen toistanut runonpätkää - Ei niin suurta surua, ettei ilo voita. Ei niin pitkää pimeää yötä, ettei aamu koita.

    Voin luvata sinulle, että elämässäsi löydät helminä kaikki lapsena itketyt kyyneleet.

    VastaaPoista
  86. En ole lukenut mitään näin koskettavaa aikoihin. Voi Peppi.

    VastaaPoista
  87. Toi kosketti mua tosi paljo, mulla on itellä ollu vähä sama juttu isänkans :(

    http://ellielliandyou.blogspot.com/

    VastaaPoista
  88. Peppi oot uskomattoman rohkea ja mä arvostan sua hurjasti. Kiitos <3

    VastaaPoista
  89. Kiitos surullisen ja koskettavan tarinasi jakamisesta, Peppi! Paljon voimia sulle ja enkeleitä elämääsi <3 Elämänilosi on esimerkillinen!

    VastaaPoista
  90. Sie oot uskomattoman rohkee ja vahva, kun pystyt avautumaan tästä asiasta. Mie ihailen siua! Oot upea roolimalli kenelle tahansa. Aina toivoo, ettei kukaan joudu kärsimään tai kokemaan tuollaisia asioita. Tavallaan tuntuu hassulta toivotella voimia, koska olet jo niin vahva ja rohkea kun tämän tänne julkaisit. Silti täytyy sanoa, että onnea ja rakkautta elämään. Ollaan me aina tulevien lapsiemme tukena niiden koko elinajan niin kauan, kun itsellä on aikaa täällä.

    VastaaPoista
  91. "Voin luvata sinulle, että elämässäsi löydät helminä kaikki lapsena itketyt kyyneleet." Oli todella kauniisti sanottu ja yhdyn siihen ihan täysin :)

    Peppi, sä oot ihan uskomattoman vahva, rohkea ja kaunis ihminen ♥ Mä toivon sulle kaikkea hyvää!

    VastaaPoista
  92. suurkiitos! kaikki selviytymisestä kertovat tarinat ovat tärkeitä, etenkin heille jotka juuri nyt "taistelevat ja häpeilevät"...uskon myös että kaikki kokemukset muuttuvat vahvuudeksi selviytymisen myötä... iso hali sulle <3

    VastaaPoista
  93. Peppi ansaitset vaan parasta :')

    VastaaPoista
  94. Jo nyt surullinen ja itkuinen ilta takana ja tämä luettuani liikutuin ja itkin vielä enemmän. Mun lapsuus on kanssa ollut aika hankala, mutta ihan eri tavalla. Sait mut ajattelemaan paljon asioita. Olet ihana ja kaunis nuori nainen, jolla on lahja kertoa tunteistaan ja tuoda tunteitaan esille teksteissä. Saat olla ylpeä siitä, mikä susta on tullut. Ihailen sua todella paljon. Annat mulle voimaa ja toivon, että vosin antaa sulle voimaa jotenkin takaisin.

    Kiitos kun olet sinä! <3

    -Sofia

    VastaaPoista
  95. Jo nyt surullinen ja itkuinen ilta takana ja tämä luettuani liikutuin ja itkin vielä enemmän. Mun lapsuus on kanssa ollut aika hankala, mutta ihan eri tavalla. Sait mut ajattelemaan paljon asioita. Olet ihana ja kaunis nuori nainen, jolla on lahja kertoa tunteistaan ja tuoda tunteitaan esille teksteissä. Saat olla ylpeä siitä, mikä susta on tullut. Ihailen sua todella paljon. Annat mulle voimaa ja toivon, että vosin antaa sulle voimaa jotenkin takaisin.

    Kiitos kun olet sinä! <3

    -Sofia

    VastaaPoista
  96. Itku tuli. Oot ihanan vahva ja aito, suurin syy siihen, minkä takia luen teidän blogia, on just teidän aitous!

    VastaaPoista
  97. Neiti itkettää täällä naisia :) Omat kyynelkanavat aukes toisen kappaleen jälkeen. Oot oikeesti yks maailman parhaimmista esikuvista, ikinä. Jos meissä jokaisessa olis edes pieni pala sua, peppi, niin maailma olis aikas paljon parempi paikka :)

    VastaaPoista
  98. Vaikka kuinka haluan ja yritän, en osaa pukea ajatuksiani sanoiksi. Mieleeni nousevat muistot, kuvat, tunnelmat. Narkomaanisisarukseni.

    Olet Peppi täysin oikeassa - me selvisimme.

    VastaaPoista
  99. sun tarina oli tosi koskettava. Oot tosi vahva ja musta se on tosi ihailtavaa! Toivon, että muutkin, minä itse mukaan luettuna, olis yhtä vahvoja. :)

    VastaaPoista
  100. Voi ei, tää oli niiiin koskettava tarina susta että sai mut ihan kyynelehtimään. onneks täällä maailmassa on yhtä vahvoja ihmisiä kuin sä !

    VastaaPoista
  101. Voi Peppi. Oman läheisen huumeiden käytön seurauksena haudanneena- toi sattuu niin paljon. Lambretalla on biisi, missä lauletaan: "Give me love, give me all that you got. Take me, forget the drugs." (Lambretta- Give me love.)

    Oon aina aina aina ihaillut sua, nyt vielä enemmän kuin ennen.

    Voi Peppi. <3

    VastaaPoista
  102. Ei.. :( Voiko tuollainen oikeasti olla totta? Onhan tämä keksitty tarina..? Minut on äiti jättänyt pienenä, mutta kyse ei sentään ollut päihteistä.. Tämän kun on lukenut, niin alkaa oma kohtalo tuntua aika pieneltä...

    VastaaPoista
  103. äitisi ei määritä sinua eikä äitisi valinnat missään nimessä johtuneet sinusta, päihderiippuvuudet on sairaus, sairaus. näin oma äitini minua tsemppasi kun itkin iltoja isäni lähdettyä taas jälleen kerran mielummin ryyppäämään kuin että olisi ottanut minut viikonlopuksi luokseen. vähitellen alan jopa uskoa äitini sanoja vaikka 16 vuotta olen asiaa omana syynäni pitänyt...

    kiitos rohkeudestasi! <3

    VastaaPoista
  104. Kiitos Peppi koskettavasta tarinastasi <3 Pidempään oon lukenut teidän juttuja ja ootte saanut hymyn huulille ja kyyneleet silmiin. Tää oli upeeta, oot rohkea ja upe nainen!

    VastaaPoista
  105. tästä meni ihan sanattomaksi. eikä itelläkään meinaa näistä kyynelistä tulla loppua. on vaikea kuvitella miltä on niin pienenä tuntunut olla yksin kotona, eikä sellaista oikeastaan halua edes ajatella. helpompi on elää omassa kuplassaan missä kaikki on hyvin.

    itse olen psykiatrisella töissä ja siellä tietysti näkee kaiken sortin vanhempia, jotka joko pystyvät tai ei pysty lapsistaan huolehtimaan. on surullista katsoa niitä pieniä lapsia, jotka ovat ihan pökerryksissä kaikesta pyörittelystä, kun asioita hoitaa sairaala ja lastensuojelu ja omaiset ja tarhat ja koulut. aina miettii mitenköhän lapset tulevaisuudessa pärjää, kun päihde- ja mielenterveysongelmat kuitenkin usein ympäristön vaikutuksesta periytyvät.

    tää kirjoitus oli ihan uskomattoman rohkea veto. on ihailtavaa asettaa itsensä noin haavoittuvaksi näin henkilökohtaisella asialla enkä voi muuta kuin ihailla sinua. on upeaa, että olet selviytynyt ja ainakin vaikutat vahvalta ja tasapainoiselta naiselta. huh huh. mahtavaa!

    kaikkea hyvää <3

    VastaaPoista
  106. Tuli tippa linssiin. Olet upea ja ihan älyttömän rohkea kun jaoit tämän lukijoidesi kanssa. Haleja! ♥

    VastaaPoista
  107. Kiitos ihan mielettömän paljon Peppi, uskon että tästä oli monelle samankaltaisia asioita kokeneelle hurjasti apua. Uskon, että melkein kaikesta voi selvitä, ja sinä todella olet tehnyt niin. Voimia joka ikiseen päivään. <3

    VastaaPoista
  108. Hieno kirjoitus.
    Todellista rohkeutta on kohdata menneisyytensä, itsensä, taustansa ja tulla sinuiksi sen kanssa.
    Upeaa, että olet selvästikin selvinnyt tämän kamaluuden yli ja hienoa, että sinulle löytyi aikoinaan uusi perhe joka rakastaa sinua ja välittää sinusta.

    VastaaPoista
  109. Todella rohkea teko, tämä auttaa varmasti monia! Ihan vain avautumalla näytät mahtavaa esimerkkiä siitä, miten asioista puhuminen ja niiden jakaminen on tärkeää. Tämä saa uskomaan, että jos sinä uskallat kertoa vaikeasta asiasta näin avoimesti kaikkien nähtävillä, niin kyllä minäkin voin avoimesti puhua ihan lähimmillekin. Välillä se vain on niin vaikeaa, mutta sinä rohkaisit! KIITOS ja voimia, olet selvinnyt paljosta ja olet todella vahva ja tärkeä! :) <3

    VastaaPoista
  110. Peppi, halaus sinulle. Olet ihana <3 Rohkea kirjoitus. Mitä tähän muuta voi sanoa.

    VastaaPoista
  111. Ei tässä voi sanoa ees mitään, ihan sanattomaks veti. Ja kyyneleet silmiin. Suututtaa ja surettaa äitisi kaltaiset ihmiset, vaikka sairaitahan he ovat. Oot voimakas nainen, Peppi, kun oot tuollaisen lapsuuden jälkeen jaksanu rämpiä siitä suosta ylös ja elää omaa elämääsi, niinkuin itse haluat. Halit siulle ja Mimmillekin, kun ootte niin ihania :) <3

    VastaaPoista
  112. Uskomattoman liikuttava teksti! Tässä sitä taas huomaa kuinka pumpulissa on itse kasvanut!

    Olet ihan uskomattoman rohkea kun uskalsit jakaa tarinasi.

    Mun mielestä on upeaa, että rankasta lapsuudesta huolimatta olet noin menestynyt elämässäsi. :) Nostan tosiaan hattua!

    VastaaPoista
  113. <3 Peppiliini <3 Olen jo pitkään seurannut tätä mahtavaa blogia! En ole ikinä aijemmin kommentoinut, mutta nyt oli ihan pakko! Sä olet hemmetinmoinen nainen, uskomattoman rohkea. Ja Mimmi myös. Kiitos tuhannesti tästä mahtavasta blogista. <3

    Rakkaudella ja suurella arvostuksella

    IMAGE :)

    VastaaPoista
  114. Tää oli koskettava ! :( ♥ tippa tuli linssii :(

    VastaaPoista
  115. En osaa kuvailla miltä musta tuntuu juuri nyt. Lukiessani tätä postausta olin ensin tosi hämmentynyt ja surullinen, mutta kun luin tuon viimeisen lauseen, itkin aivan käsittämättömästi. Jostain syystä se vaikutti tosi voimakkaasti, enkä ole pitkään aikaan niin paljoa itkenyt. Mä toivon sulle Peppi kaikkea hyvää ihan oikeasti mun koko sydämeni pohjasta. Vaikka mä en ole koskaan kokenut mitään edes tähän verrattavissa olevaan, pystyin samaistumaan tähän jostain syystä todella paljon. Mulla pyörii nyt todella paljon ajatuksia ja kysymyksiä mielessä tämän tekstin luettuani ja pisti kyllä ajattelemaan omia ongelmia vähän eri perspektiivistä. Oot rehellisesti yksiä vahvimpia ihmisiä joita tiedän ja sun läheiset on onnekkaita saadessaan tuntea sun kaltaisen henkilön. Kiitos kun jaoit tän tarinan, antaa varmasti monille (minut mukaan lukien) voimia vaikeina aikoina. Sinä, Peppi, ansaitset kaikkea hyvää ja ihanaa sun elämään. Kunpa voisinkin halata sua ihan oikeasti, mutta toivottavasti miljoona mielikuvitushalia korvaa sen ♥

    VastaaPoista
  116. Itkin. Paljon.

    Kiitos koskettavasta tekstistä.

    Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
  117. Tosi hyvin kirjotettu, nii liikuttavasti, iha itkin. Halauksia sulle :)

    VastaaPoista
  118. Kiitos kun kirjoitit tämän. Olet rohkea ja vahva nainen.

    VastaaPoista
  119. todella koskettava teksti, pakost tulee vedet silmiin :/ voimia peppi, hemmetin hieno nainen oot!

    VastaaPoista
  120. Voi Peppi, suuri liikutus. Paljon oli omiakin tuntemuksia tässä, kun olen koko ikäni joutunut kärsimään äitini alkoholismista. Siinä vähän oma lapsuus häviää, kun joutuu todella aikaisin ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Toisaalta en olisi nyt se sama ihminen mikä olen. Maailmassa on todella paljon pahaa, mutta onneksi myös ihan älyttömän hyviäkin juttuja. Suuri syleily.

    VastaaPoista
  121. Kyyneleet silmissä mäkin tätä luin.
    Olet aito ja rohkea! Kauheita olet joutunut kokemaan. Stemppiä! :)

    VastaaPoista
  122. Kyyneleet silmissä luin tätä... Olet vahva nainen ja uskon että meillä riittäisi juttua:) Toivon sinulle Peppi kaikkea hyvää, pysy edelleen vahvana!

    VastaaPoista
  123. Voi sinuu pientä :(
    Oot tosi vahva ja rohkea, kun kerroit tästä täällä blogissa.
    Mutkin otettiin pari vuotta sitten huostaan äidin alkoholiongelmien vuoksi, mutta parin vuoden päästä pääsin muuttamaan takaisin kotiin. Mutta kiitos ihanasta postauksesta, tsemppiä :) <3

    VastaaPoista
  124. Kiitos Peppi kun jaoit tarinas. Samaistun sun tarinaan siinä mielessä
    että itse olen joutunut kasvaa äidin kanssa jolle viina maistui vähän liikaa. Kyyneleet vaan valu kun luin tätä, helpottavaa kuulla että ei ole ainoa joka on käynyt läpi vastaavia fiiliksiä.
    <3

    VastaaPoista
  125. Kiitos! Kuinka hyvin pystyitkään kuvaamaan sanoiksi kaikki ne tunteet, jota mun mielessä kulki omassa lapsuudessa. Ja kun vielä uskaltaisi itse jakaa ne tunteet jollekin..

    VastaaPoista
  126. Kyynelsilmin täälläkin luettiin tekstiä. Oma isä on alkoholisti, joten tiedän miltä tuollainen "hylkääminen" tuntuu.

    Kiitos ihanasta ja rehellisestä postauksesta ja on ihana huomata että susta on kasvanut varsin fiksu nainen! :)

    VastaaPoista
  127. Ekaa kertaa liikutun blogitekstiä lukiessani. Sä olet todella vahva. Upea huomata kuinka hienosti olet elämässä pärjännyt ja menestynyt. Olette molemmat mulle ihan idoleita. Tsemppiä kevääseen ja kiitos, että piristätte (tai noh, joskus näköjään saatte liikuttumaankin..) tällä blogillanne mun elämää ja olette niin aitoa ja avoimia. Upeeta!

    VastaaPoista
  128. Kiitos avoimuudesta, täällä kohtalotoveri. Onneksi tough times don't last - tough people do. Tsemppiä, ihana <3

    VastaaPoista
  129. lukiessani meni kylmiä väreitä.. teksti kosketti varmasti jokaista lukijaa.. kiitos avoimuudesta. olen kateellinen sinulle vahvuudestasi. tsemppiä <3

    VastaaPoista
  130. Kiitos liikuttavasta ja karunkauniista postauksesta <3 ja kirjotat myös monille 'tulevaisuuden äideille', joihin tää postaus ei voi olla vaikuttamatta <3

    VastaaPoista
  131. Kyyneleet silmissä tätä luin. Olet älyttömän vahva ja aito ihminen, voimia sinulle!<3

    VastaaPoista
  132. varmaan eka krt kun itkettää lukiessa jotain blogia. tätä kirjoitusta en osannut odottaa, mutta olet upean rohkea ja esikuvana kaikille meille kuinka elää. kiitos!

    VastaaPoista
  133. Itse lastensuojelutyötä tekevänä oli hienoa nähdä miten puit sanoiksi satojen, tuhanisien lasten pelon, kärsimyksen ja epätoivon. Saat olla itsestäsi ylpeä; katkeruus on kipeää seuraa, ja sinä et sitä ole mukanasi kantanut. Suuret sanasi lohduttavat monia samanlaisen kohtalon kokeneita. <3 Oletko koskaan miettinyt että voisit jakaa kokemuksiasi laajemminkin, vaikkapa lastenkodissa asuville nuorille? Iloa, rakkautta ja unelmia elmääsi!

    VastaaPoista
  134. Voi, en ole ikinä itkenyt lukiessani blogia. Tässä itkin. Peppi, olet idolini. Ihailen sitä, miten pystyt kirjoittamaan näinkin vaikeasta asiasta avoimesti. Hirvittää tietää, että luokallani jotkut polttavat tupakkaa, juovat ja käyttävät huumeita, ja joilla voi olla sama tilanne vastassa tulevaisuudessa. (olen 12) :-( Onnea elämääsi Peppi! <3

    VastaaPoista
  135. Voimia sinulle Peppi! Olet vahva kuin Peppi Pitkatossu taustasta huolimatta:) Voin yhtya ajatuksiisi. Koita paastaa irti. Helppoa se ei ole. Meilla jokaisella on vain 1 aiti. I know it.

    VastaaPoista
  136. Kiitos tästä mahtavasti kirjoituksesta. Tuli aivan itku; jotain lukossa ollutta sisälläni aukesi.

    Oma isäni on päihteiden käyttäjä. Harmi vaan, että äiti jaksoi pitää julkisivua sen verran hyvin yllä, että jouduin elämään siinä helvetissä melkein aikuiseksi asti.

    On mahtavaa, että kirjoitit tästä. Ihailen sinua, kuinka vahva kuva sinusta välittyy, ja menestyvä. On todella innostavaa lukea, että vaikeistakin asioista huolimatta voi saada elämältä paljon. Tällaisiin törmääminen auttaa jaksamaan vaikeina hetkinä, kun meinaa usko loppua. Kiitos tästä <3

    VastaaPoista
  137. Uskomaton. I love you.

    VastaaPoista
  138. En pysty vastaamaan näihin kaikkiin kerralla, koska haluan vastata ajatuksella, mutta tulen vastaamaan kaikkiin. :)

    VastaaPoista
  139. KIITOS tästä jakamisesta! Itse olen kolmen lapsen sijaisäiti. He ovat olleet pienempiä kuin sinä huostaanoton aikana,mutta edelleen taistellaan menneisyyden demoneja vastaan. Arki kuitenkin sujuu ja rohkenevat rakastaa.

    VastaaPoista
  140. Mukavaa kun jaoit tämän, kiitos avoimuudesta <3

    VastaaPoista
  141. feeniks-lintu on noussut tuhkasta <3

    VastaaPoista
  142. huhhuh. olen teidän uusi lukija, joten luinpa tämän postauksen vasta nyt. mutta kyllä itku tuli! on hienoa, että uskaltaudut puhumaan tämmösestä kipeestäkin asiasta, moni tuntuu vaikenevan. olet hieno ihminen! <3

    VastaaPoista
  143. Teidän blogi on maailman ihanin ja teidän elämänilo on mahtavaa! <3 Jotenkin siitä aina rohkaistuu ja tulee itsekin iloiseksi :) Te osaatte näyttää, etti tarvitse olla anorektikko ollakseen kaunis ja upea!! Tämä teksti oli jotain sydäntäsärkevää, kyyneleet tuli silmiin. Sinun täytyy olla todella vahva. Ihanaa kesää molemmille!! <3

    VastaaPoista
  144. Olen vasta hiljattain löytänyt More To Love -blogin ja äsken selailin vanhoja kirjoituksianne. Tämä teksti osui silmääni ja pysäytti. Tuntui kuin olisin lukenut omaa tarinaani! Itselläni on täysin samanlaisia kokemuksia, sillä erotuksella että oma äitini on päässyt eroon huumehelvetistä ja toipuu paraikaa, päivä kerrallaan. Rikkinäinen lapsuus ei häviä muistoista, mutta meidän kaltaiset selviytyjät voivat kääntää kokemukset vahvuudekseen - niinkuin ollaan tehtykin.

    Tämän tekstin myötä kiinnostuin tästä blogista entistä enemmän - on mielenkiintoisempaa seurata sellais(t)en ihmis(t)en elämää, joihin pystyy samaistumaan ja joiden tietää käyneen läpi samankaltaisia kokemuksia. Rehellisyys on kaunista <3

    "Keväisen puron solina lakkaisi, jos poistaisimme purosta kivet."

    VastaaPoista
  145. Kyyneleet tuli minullekin silmiin. Kiitos tästä tekstistä!

    VastaaPoista
  146. Mä olen tuntenut täysin samoin ja olen hävennyt mun menneisyyttä. Koska myös oma äitini valitsi huumeet minun sijastani. Itku tuli kun tätä luin. Vieläkin on vaikea puhua kenellekkään mitään äidistä. Oon aina tuntenut olevani niin yksin näiden asioiden kanssa. Aina puhutaan alkoholisti vanhemmista, mutta koskaan ei käsitellä narkkari vanhempia. Mulla on mennyt kaikesta huolimatta asiat todella hyvin siihen nähden miten kaikki olis voinu päättyä. Mutta se, että mulla ei oo ollu äitiä, on vaikuttanut kaikin tavoin mun minäkuvaani ja mielenterveyteeni. Jotenkin helpottavaa, etten ookkaan yksin.

    VastaaPoista

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.