maanantai 11. lokakuuta 2010

Pepin addiktio..

Kun Mimmi tuossa kirjoitteli huulirasvoihin kohdistuvasta addiktiostaan, päätin minäkin paljastaa omani.. Tää ei välttämättä kellekkään tuu mitenkään hirveenä yllätyksenä, jos ootte blogia pidempään seuranneet..

Sain kesän alussa tiedon, joka oli mulle todella, todella mieluinen. Dailies tarjosi mulle kolmeksi kuukaudeksi testiin piilolinssejä, mutta mikä parasta? No niitä just mulle sopivia. Mä oon pitänyt ainakin 10 vuotta piilareita joka viikko, mutta ongelmaksi mulle on muodostunut se etten nää niillä kunnolla. En voinut ymmärtää, että vaikka otan ihan oikeita vahvuuksia, niin siltikään mä en koskaan nää niillä silleen miten rilleilläni. Syy selvisi tossa keväällä kun kävin optikolla ja muistin kerrankin sanoa tästä.. Mulla on niin paljo hajataittoa (ööh?) silmissäni, että tarviin tooriset piilolinssit. Silmälaseissa mulla on nimittäin aina korjattu sitä hajataittoa (ööh uudelleen?).. En vieläkään oikein tajuu mitä se on, mutta kai mun silmät vetää vähän väärään suuntaan aina ja sitä pitää jotenkin korjata?

No mä sitten keväällä kokeilin ensimmäistä kertaa noita toorisia linssejä 2 päivää, koska pohdin sijotanko niihin vai pysynkö edullisemmissa. Olin ihan ällikällä lyöty, koska siis mä näin. Muistan ku lähettiin Mimmin kanssa sieltä optikosta (jees, Mimmi oli sieläKIN mun mukana :D) ja mä vaan ihmettelin kun näin kaikki kirjaimet normaalisti, eikä tarvinnut siristää. :D Nyt oon käyttänyt niitä 3 kuukautta, eikä paluuta ole.



Mun vahvuus on toisessa silmässä 2.0 ja toisessa 2.5 ja siitä taitosta en sitten ymmärräkkään ihan hirveesti, mutta onneks mulla on sellanen kortti, jossa lukee noi kaikki tiedot. Mä oon myös aiemmin käyttänyt tosi paljon kuukausilinssejä, mutta nyt oon taas päässyt noiden kertakäyttölinssien makuun ja tekis mieli jatkaa niiden käyttöä ikuisesti, koska on ne vaan sitten taas helpommat.

Mun silmät on siitä myös ärsyttävät, että ne väsyy ja kuivuu tosi helposti. En ookkaan voinut käyttää mitään hirveen paksuja linssejä koskaan, koska esim. värilliset mitä oon käyttänyt on mulla kuivunut silmiin hirveen helposti. Näissä on etuna kyllä toi ohuus, koska oon muutamasti saattanut kesän aikana nukahtaakkin nää silmiin ja kaikki piilareita käyttävät tietää miten ihana tunne onkaan aamulla herätä.. :D Silmät ihan punasina ja sitten joudut alkaa taistelemaan piilareita irti. No näiden kanssa se taistelu ei oo ollut niin pahaa juurikin varmaan ton ohuuden takia (tarkottaako se sitten, että ne hengittää jotenkin paremmin siellä silmässä vai?) ne ei oo jumittunu ihan niin pahasti. En kyllä rupee myöskään valehtelemaan, ei se tunne oo koskaan mieluisa ollut kuitenkaan. :D

Nää tooriset linssit on ollut kyllä mun kesässä jos ei pelastus, niin ainakin ihan äärettömän suuri apu. Syy tähän on mun suuri addiktioni nimeltä..

LASIT!


Mä oon siitä outo, että käytän piilareiden kanssa melkeen aina jotain tällasia "imagolaseja" Kaivelin äsken laatikoitani ja järkytyin jälleen näiden määrästä. Poiminkin tähän jotain suosikkeja. Noi Mimmin tuomat punaset läppälasit on huiput, samoin noi edessä olevat "mummolasit" on kivat. Niin ja noi pyöreet Piecesin, joita mun piti tietty hamstrata kaikissa väreissä ja noi kaksväriset Jenkeistä, joihin ihastuin ja meinasin itkeä kaupassa kun piti parit jättää sinne.. Joo-o. Joistain laseista joudun aina myös poistamaan linssit meidän kuvauksia varten, ne nimittäin heijastaa ikävästi valoa. All time favouritet eli mun ekat "nörttilasit" meni muuten just rikki. Ne on ne perusmustat Punanaamiosta ja oonkin pitänyt niitä vuoden verran hyvin ahkerasti. Onneks mulla on toiset melkeen samanlaiset.. Imagolaseja multa löytyy ehkä 25-30?


Tässä on muutamia lemppareita noista mun "halpislaseista" eli noi on kaikki sellasia alle 10 euron laseja.Oikealla edessä olevat Lady Gaga-lasit huus mun nimeä Forever 21:ssa, samoin sitten niiden yläpuolella olevat mattamustat lasit ja niidenkin yläpuolella olevat lasit.. Taisin ostaa Jenkeistä aika monet myös? Mimmi huokaili aina, että "jaahas" Tykkään myös vähän erikoisemmista, kuviollisista aurinkolaseista kovasti. Noi on Ginasta.


No sitten päästäänkin tähän mielenkiintoiseen osuuteen taas, mulla on nimittäin ehkä seitsemät kehykset odottamassa oikeanlaisten linssien laittoa. :D Oon niitäkin jo kerennyt hamstrata. Ensimmäisenä lähtee noi mun ruskeat Wayfarerit, ne on mun unelma-silmälasit! Näin yhellä tytöllä Jenkeissä tollaset ja siitä asti himoitsin niitä. Edessä myös Ray Banin lasit ja takana olevat on Polon. Noita kutsun "kirjailijalaseiksi".. Tietääkö kukaan mitään hyvää ja edullista optikkoa, jonne voisin viedä noita lasejani? Haluaisin niiden perus muovilinssit omilla vahvuuksillani. (Niin ja sillä hajataitolla myös :D)

Sitten rakkaus..


Arvatkaa se onni, kun Ray Banilla oli havaittu meidän rakkaus laseja ja aurinkolaseja kohtaan ja päästiin valkkailemaan niiltä itellemme parit lasit? Se oli suuuuuri. Oon koko kesän käyttänyt näitä ja erityisesti ehkä noi mustat on mun ihan ykkössuosikit. Ray Banin Wayfarer on vaan paras malli, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Parhaita Ray Baneja saa meijän mielestä muuten Forumin Optikko Arvolasta, koska ne on uskaltanut ottaa valikoimiinsa niitä värikkäitä ja kivojakin laseja!

Eli Mimmin addiktio no mm. huulirasvat (Mimmillä on miljoona addiktiota, en välillä kestä niitä :D) ja Pepin addiktio on kaikenlaiset lasit. Mulla on yhteensä ehkä n. 80 lasit, joista osasta aion nyt kyllä luopua kirpparilla, ehkä jo ensi sunnuntaina Muotimessuilla. En nimittäin voi hamstrata niitä näin paljoa.

Yks mitä oon myös miettinyt on laserleikkaus silmilleni. Sillon ei tarttis koskaan tuskailla noiden ongelmien kanssa ja sais aina pitää sellasia laseja kun haluaa. Toistaiseks mulla ei kuitenkaan mitenkään oo varaa laittaa montaa tonnia siihen leikkaukseen, joten käytän erittäin tyytyväisenä piilareita ja oon erittäin kiitollinen optikolleni, joka tutustutti mut Dailiesiin ja niiden piilareihin. :)


Onko teillä addiktioita? Entäpä ongelmia näön kanssa?

Ps. Huomasin just, että Dailiesin sivuilla on ohjeet, joiden avulla voi koklata ilmaiseksi noita niiden linssejä! :)

24 kommenttia:

  1. Täältä löytyy jonkin sortin huulituote-addiktio..Ostan läjäpäin huulirasvoja ja -kiiltoja, mutta jotenkin meinaavat aina jäädä käyttämättä.

    Laseja hamstraisin kyllä, mutta vahvuuksia löytyy sen verran paljon että koko ajan on kakkulat oltava päässä, enkä herkkien silmien takia ole voinut piilareitakaan käyttää..Että ei tee mieli kovin monia 500e laseja ostella, damn :D

    VastaaPoista
  2. täällä ilmottautuu myös yks piilareiden suurkäyttäjä ja myös hajataiton omaava :S inhoan silmälasien käyttöä :(

    VastaaPoista
  3. Peppi hei, paljonko käytät rahaa silmälaseihin ja piilareihin kaikkine tarvikkeineen? Laserleikkaukset eivät maksa enää ihan älyttömiä summia. Itselläni tosin on niin ohut verkkokalvo, että lääkäri suostui tekemään vain kalleimmalla tekniikalla eli leikkaukselle tuli hintaa n. 3600 kaikkine krumeluureineen, mutta päivääkään en ole katunut. Tälle vapaudentunteelle ei voi määritellä hintaa!

    VastaaPoista
  4. VAUU aika kiva reibäni-lahja :o!

    VastaaPoista
  5. Dailiesit toimii kyllä, tosin itellä ei oo toorisia. Kokeilin jotain halvempaa merkkiä ni kuivu silmät heti!
    Samoten oon miettiny leikkausta, jos yrittäisi parin vuoden päästä alkaa säästämään sitä varten, olis se vaan niin paljon helpompaa!

    VastaaPoista
  6. mulla kans todettiin hajataittoa kesällä, kun tajusin mennä optikolle päänsärkyjen vuoksi. laseja käytän vaan himassa lukiessa, kun näytän ihan dorkalta nää päässä. piilarit vois olla jees!

    VastaaPoista
  7. mullakin on ehkä pieni addiktio aurinkolaseihin ja "nörttilaseihin" omistan noin kahdetkymmenet aurinko lasit ja nörtti lasejakin löytyy kymmenisen kappaletta,en ehkä oo niin pahalaatunen addikti nii ku sinä, mutta kaverieni mielestä oon ihan sekopää lasien suhteen..:DDD toinen addiktioni on Marilyn Monroe, mulla on huone täynnä sen kuvia,tauluja,julisteita,naulakoita,lasinalusia yms..:DD sekin menee kuulemma mulla jo ihan yli,mutta antaa mennä,hahah :)

    VastaaPoista
  8. Ite käytin reilun vuoden noita kuukausilinssejä mutta päätin luopua niiden käytöstä kun löysin mieleiseni pokat! Tosin vieläkin urheillessa tai muuten vaan kun ei kiinnosta laseja käyttää niin käytän kertakäyttölinssejä! Itelläki on tota hajataittoo ihan mukavasti (eli se siis tarkottaa sitä ettei nää tarkasti asioita, kuten tekstiä, ellei ole korjattu tarpeeksi, ainakin itse olen ymmärtänyt asian näin!) :DD

    Tahtoo kanssa parit noista sun laseista, ne on niin ihania! :D

    VastaaPoista
  9. Lasit on ihania! Oon ehkä ikuisuuden halunnu silmälaseja, koska jostakin syystä en vaan osais käyttää niitä jos en kerta tartte vahvuuksia. Tosin voisin sikäli olla vähän erilainen että ostasin vain yhdet lasit ja oisin ihan kiintyny niihin ja ne kasvais osaks mun ulkonäköä.. :D Mutta nyt oon sen verran ryhdistäytyny että omistan jopa kolmet (hahaa) aurinkolasit joista kaikki on aivan ihania. Ja jopa käytän niitä! Kun ennen en osannu ollenkaan käyttää mitän aurinkolaseja. Mut nyt oon ollu ihan innoissani, ja etenki kesällä. Pitää vaan ostaa tarpeeks kivoja laseja!

    Hei en ole varma tai en ollenkaan tiedä, mutta onko mahdollista että näin Mimmin eilen Tikkurilan juna-asemalla? Jos en nähnyt, niin sitten näin ihan varmasti jonkun tooooosi samannäköisen ja -oloisen ihmisen. Se oli aika hupsua, toivon ettei se kyseinen henkilö, oli kuka oli, huomannut kuinka tuijottelin sitä. hihi.

    Kiitos teidän blogista, siitä saa ihanaa energiaa! ♥

    VastaaPoista
  10. mulla oli ennen -8 molemmissa silmissä :/ neljävuotiaana sain ensimmäiset lasit ja 13-19- vuotiaana pidin piilareita kokoajan. Vanhemmat kuitenki keksivät universumin parhaimman ylppärilahjan ja pääsin laser-leikkaukseen ja voi tätä ilon määrää ku näkee heti aamulla! :)

    VastaaPoista
  11. Varoituksen sana noista halpisaurinkolaseista: niissä ei ole kunnon UV-suojaa, mikä tekee niistä tosi vaaralliset. On paljon haitallisempaa käyttää tollasia halpislaseja, kuin olla käyttämättä mitään aurinkolaseja. Ilman aurinkolaseja nimittäin kuitenkin siristelee silmiään ja välttää auringon valoa, kun taas noiden halpislasejen kanssa voi tsiigailla auringon valossa yhtä hyvin kuin hyvän UV-suojan laseilla. Mutta koska halpislaseissa ei tätä suojaa kuitenkaan ole, pääsee aurinko porottamaan silmään estotta ja UV-säteet vahingoittamaan näköä.

    VastaaPoista
  12. Suosittelen Laser-leikkausta ja jos haluaa päästä halvemmalla suosittelen Tallinnassa olevaa Laservisioon nimistä paikkaa. Henkilökunta puhuu suomea ja muutenkin erittäin osaavaa ja mukavia. Olen itse leikkauttanut silmäni siellä (-9) ja samoin on monet kaverini. Hintakin on paljon halvempi, esim femtolasik menetelmä jota käyttää mm Eiran sairaala maksaa tuolla Tallinnassa 2100€ kun suomessa se on n3600€ tai ylikin. Suosittelen tutustumaan heidän nettisivuihin!

    VastaaPoista
  13. Noissa kertakäyttöisissä toorisissa piilareissa on vain se huono puoli, että tuota toorisuutta on vain muutamaa "arvoa" ja mulle ainakin ne on aivan liian pienet arvot. Eivät siis riitä korjaamaan mun hajataittoa. :( Ja hajataittoa on jo niin paljon, että noilla suurimmillakin toorisissa Dailieseilla en vain näe ollenkaan hyvin. Toki olisi toorisia kuukausilinssejä, mutta niissä pistääkin sitten jo hinta vastaan: melkein 200€ / 6 paria!! o_O

    Hajataitosta sellainen huomio, että se ei tosiaan tarkoita että silmät jotenkin vetäisi vinoon tms. :) Ei siis ole kyse karsastuksesta. Mielestäni hajataitolla on tekemistä sen kanssa, että valo taittuu silmän sisällä väärin (ja kappas, googlettaminen todisti mielipiteeni oikeaksi: http://www.poliklinikka.fi/silmakanava/artikkelit/9314790, jotain hyötyä siitä että on ollut silmälasit 5-vuotiaasta asti! :D)

    VastaaPoista
  14. Olipa hyvä kuulla että piilareita saa hajataitollakin. Niin minulla kuin miehellänikin on hajataittoa enkä itse ole sen takia piilareita voinut käyttää moneen vuoteen. Mies käyttää vaikka ei sitten nääkään kovin hyvin. Ihme ettei meille ole sitten optikolla ikinä kerrottu tällaisesta mahdollisuudesta, tai sitten meillä on liikaa sitä taittoa niin kuin SaraJana kirjoitti. :(

    VastaaPoista
  15. Hehee, nyt ku näöstä tuli puhetta, niin täällä on keikuttu rillit päässä 1,5-vuotiaasta saakka. Plussaa on 3,5 ja 2,5 ja hajataittoa IHAN ÄLYTTÖMÄSTI. Niin paljo, ettei sitä nuo toorisetkaan piilarit korjaa, vaikka iso apu niistä onki. Etenki ku silmät on niin älyttömän herkät, ettei pysty muuta käyttämään ku kertakäyttölinssejä, ja niitäki vaan satunnaisesti ja muutama tunti kerrallaan. Onneks rillimuoti on vähä monipuolistunu menneistä vuosista :) Ei sillä, että näille vahvuuksille kaikki pokat ees sopis, kun linssejä täytyy myös ohentaa ihan reilulla kädellä. Leikkauksesta ei voi mun kohalla ees puhua, kun sitä nimenomaista hajataittoa on niin reilusti ja kaikenmoisiin suuntiin, että epäonnistumisen riski on turhan suuri. Eipä tuo oo tahtia haitannu tähänkää mennessä, onnellinen rillit päässä tahi ilman sitä täytyy olla, ku näkökyky on jotensaki tallella!

    VastaaPoista
  16. Mullakin on taittovirhe ja vahvuudet silmissä; oikea +1 ja vasen + 0.75. Olen kans kuullut ettei siihen ole piilareita.. Mut kiva jos siihenkin saa piilarit, sillä en oikein tykkää silmälasit. Oon miettinyt kans sitä laserleikkausta, koska mun äiti kävi siinä jo yli kymmenen vuotta sitten ja se tykkäs kans kun pääs laseista nii helpolla eroon.

    t. kaneli

    VastaaPoista
  17. miten sun huono näkö ilmeni & minkä ikäisenä?;--)

    oon huomannu puolentoista vuoden aikana että nään kauaksi tooosi huonosti, eikä kyse ole siis mistään tosi pitkästä matkasta, joskus ihan luokan edessäkään en näe jotakin tarkasti.. eli rillit on hankittava ainaki tunneille!

    VastaaPoista
  18. Kuten AnneVee ja joku muukin sanoi, laserleikkaus tulee loppupeleissä niin paljon halvemmaksi!

    Itse kävin leikkauttamassa silmäni vajaa vuosi sitten Medilaserilla, se uusin/kallein (Femtolasik?) oli leikkaustapana. Hintaa tuli jotain rapiat 3000e.

    JA VOI KUULE KUINKA ELÄMÄ ON HELPPOA NYT!!! Rakastan tätä silmälasittomuutta ja sitä ettei tarvitse joka paikkaan napata piilareita sun muita vermeitä mukaan. Ja töiden takia jouduinkin käyttämään piilareita päivittäin.

    Mulla itselläni on todella herkästi kuivuvat silmät ja jopa noi Dailiesin superhyperohuet ja kosteuttavat piilarit oli yhtä tuskaa - en olis voinut kuvitellakaan jättäväni piilareita silmiini yli 4tunniksi, saati sitten yöksi!

    Kyllä, se oli tämänhetkisen elämäni kallein ostos mutta kyllä, se oli myös tämänhetkisen elämäni ehdottomasti paras ostos enkä ole katunut niiden rahojen menettämistä päivääkään. <3

    (blogissani jossain 16.12.09 kohdilla on aikas kattava kertomus tuosta leikkauskokemuksesta)

    VastaaPoista
  19. Käytin aikoinaan itsekin piilareita jatkuvasti, mitään ns vapaapäiviä pitämättä ja sain kyllä kovan rangaistuksen siitä. Näköni huononi -6.00 molemissa silmissä, silmäni eivät saaneet enää happea ja niihin tuli jtn outoa verisuonistoa. No lääkäri sitten määräsi piilarikiellon, enkä saa vieläkään käyttää muita piilareita kun kertakäyttöisiä ja niittenkin pitää olla 100% hengittäviä ja niitäki sitten enintään sen 8h päivässä... Nykyään silmäni ovat onneks parantuneet ja näkökin on parantunut jo roimasti (jopa -5.00 ollaan ;D) Onneks leikkaus häämöttää edessä, oon joutunut kärsimään laseista jo 8 vuotta ja alkaa kyllä pikkuhiljaa riittämään :D

    VastaaPoista
  20. Ihan mieletöntä! En tiennyt, että on piilareita, jotka korjaa kanssa hajataittoa. Mulla on molemmat silmät -8.5 ja kävin just silmälääkärillä, joka sanoi, että hajataitto (munkin kommentti tähän on ööh?) on pahentunut. Piilareilla en ole nähnyt pitkään aikaan hyvin, vaikka vahvuudet on ollut kohdallaan ja olen ihmetellyt mistä se johtuu. Tämä selvensi kaiken, kiitos Peppi! Heti huomenna optikolle uusia toorisia piilareita hakemaan :)

    VastaaPoista
  21. I'm short sighted and I've worn glasses for a few years. I love my glasses - they're like accessories for my face! My first pair was a pair of drab black French Connection frames, then a rockstar red pair by Jean Paul Gaultier and my currently pair are thick, purple and from Cutler and Gross. I LOVE THEM.

    The only problem is sunglasses. I can't just buy any old pair because I have to get the lenses replaces with my prescription.

    VastaaPoista
  22. Nissenillä saat ohentamattomat ja heijastamattomat linssit 40 eukkoa parilta. Ohentamaton menee noissa muovipokissa ihan hyvin. Työmaksu tulee tietysti päälle, mut saat varmaan jonku diilin sovittua jos monta paria teetät, käy jossain putiikissa kyselee :P Ja laserointiin sun ei kannata noin pienil vahvuuksilla mennä, laseril saa näön korjattuu suunnilleen +/- 1:seks asti, mikä sun tapauksessa ei vaikuta niin merkittävästi, et kannattais alkaa rahaa siihen käyttämään :)

    VastaaPoista
  23. Kommenteissa on kyselty hajataiton korjaamisesta piilolinsseillä. Kertakäyttöpiilolinsseihin hajataiton korjausta saa 1.75 asti.

    Dailies Toric linsseissä on valittavana kaksi hajataittoa korjaavaa voimakkuutta 0.75 ja 1.50. Voimakkuudella 1.50 voi korjata suurempiakin hajataittoja aina 2.00 asti. Eli jos silmälaseissa on 2.00 hajataiton korjausta, saattaa piilolinsseillä, joissa on korjausta 1.50 nähdä ihan hyvin.

    Jos hajataittoa on yli 2.25, kannattaa harkita nykyaikaisia kuukausilinssejä, joissa hajataittoa voidaan korjata enemmänkin kuin kertalinsseissä. Linssien hinnat riippuvat jonkin verran myymälästä, tavallisesti tooriset kuukausilinssit saa reilusti alle 200 euron, mutta jos kyseessä on todella erikoislinssit, hinta voi olla kalliimpi.

    - Riitta, Ciba Vision

    VastaaPoista

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.