torstai 8. lokakuuta 2009

Mimmi Intiassa: Mumbai-Delhi

Uskomaton paikka tämä Intia.

Matkaraporttia on toivottu, mutta täältä tämä nettiin pääseminen edes omalla koneella ei ole ihan niin yksinkertaista, kuin mitä voisi kuvitella. Aikakäsitys on yllättäen ihan eri kuin meillä täsmällisillä Suomalaisilla, joten asiat eivät suju useinkaan suunnitelmien mukaan. Onneksi meillä ei pahempia suunnitelmia edes ollut, olisivat nimittäin luultavasti meneet uusiksi jo monta kertaa.

Tällä hetkellä ollaan Delhissä, mutta perjantaina tosiaan otettiin lento Mumbaihin. Lento kulki Istanbulin kautta ja kone oli Turkish Airlines. Lennoista maksettiin 360€ nuppi ja lento varattiin netistä pari kuukautta ennen lähtöä. Mitään huonoa sanottavaa Turkish Airlinesista ei ole, paitsi että jatkolennon kone myöhästyi viitisen tuntia, joka ei sinäänsä haitannut suunnitelmiamme, päinvastoin sillä koneen oli määrä olla perillä Mumbaissa (entinen Bombay) klo 03.35 ja meillä ei ollut majoitusta vielä ko. yölle. Odotteluaikana Istanbulissa ehdittiin shoppailemaan mm. Victorias Secretin huulikiiltoja ja saatiin myös ilmaista ruokaa. Lihava luonnollisesti tykkää! Myös turvavyö koneissa oli joku 25cm "liian pitkä", joten no problems with that either! :D

Päästiin turvallisesti Mumbaihin, vaikka meidät oli ympäröinyt koneessa joukko Intialaisia miehiä (jotka ristittiin luokkaretkeläisiksi, käyttäytymisensä takia) ja saatiin näiltä miehiltä osaksemme tuijotusta ehkä enemmän kuin koko vuonna Suomessa yhteensä. Tuijotus koneessa oli kuitenkin pisara meressä verrattuna tilanteeseen täällä maankamaralla. Lentokoneessa ruoka oli tosi hyvää ja menusta saikin valita mieleisensä. Saatiin myös paketit joissa oli silmäsuojat, lentosukat ja kenkälusikka. Koneessa myös joku Intialainen sai jonkun kohtauksen ja lääkäri jouduttiin hälyttämään paikalle joten actionia tosiaan riitti. TV:stä tuli myös Bollywood-leffoja...

Koneessa tuli täytellä parit lappuset ja päästiin jopa H1N1 lämpökameroista läpi vaikka ollaankin aika kuumia... Oltiin siis varattu Mumbaista hotelli vasta la-su väliseksi yöksi ja kentältä otettiinkin prepaid-taksi hotellille. Matka kentältä hotellille kesti noin tunnin ja taidettiin maksaa siitä 480 rupiaa, joka vaikutti oikein sopuhinnalta kaheksalta aamulla huonosti koneessa nukkuneena. Lonely Planetin mukaan hinta ois joku 410 rupiaa + laukut joten ei kai meitä pahasti ees puijattu.

Huone oli erittäin ok, vaikka olikin aika kallis (oltiin varattu yksi yö siis netistä ennakkoon). Ja siitä maksettiin joku 17€ per henki. Oltiin tosin aika vainoharhaisia kun suihkussa oli varmaan kamera (joka kyllä peitettiin laastarilla ja unohdettiin ottaa se laastari lähtiessä pois. LOL.) Päästiin hotelliin heti joskus yhdeksän jälkeen ja mentiin nukkumaan. Kolmen tunnin kuluttua olo oli kuin uudestisyntyneellä.

Unien jälkeen lähdimme metsästämään junalippuja seuraavalle päivällä välille Mumbai-Delhi ja homma kävikin yllättävän kivuttomasti, kunhan ensin löydettiin oikeean rakennukseen vähän vahingossa. Turisteille oli oma tiski jossa oli vain pari turrea ennen meitä. Noin kymmenen muuta jonollista Intialaisia miehiä tuijottikin meitä koko lipunosto-operaation ajan. Otettiin liput 2. luokasta (AC2) 16:40 lähtevään junaan ja hinta oli vähän alle 2000 rupiaa kipale.

Alkoihan siinä jo hieman hiukomaan, sillä edellisestä ateriasta koneessa oli jo useampi tunti (kirsikkapiirakka ja fetasämpylä meni ohi kun nukahdin, DAMN!) joten mentiin syömään. Ensikosketus intialaiseen ruokaan oli kyllä tosi hyvä ja Palak Paneer oli vielä tuossa vaiheessa parasta Intialaista ever. Ruuan jälkeen pyörittiin aikamme Mumbain nähtävyyksiä katsellen ja nähtiinkin mm. Taj Mahal hotelli ja Intian portti. Jouduttiin ekan kerran myös kohtaamaan todellinen kurjuus kadulla ja meissä roikkujia riittikin pilvin pimein. Kerjäläisten määrä täällä on kyllä jotain järkyttävää.

Myös kadulla sattui hauska tapahtuma, kun eräs auto kurvasi eteemme ja pysähtyi. Autosta äijä huusi meille että hän on Bollywoodista ja haluaisimmeko tulla extroiksi johonkin leffaan. Ei kuitenkaan jääty sen enempää kuuntelemaan tarjousta vaan huusin vaan vastaukseksi että "Yeah right!". Olimme kuulleet että Bollywoodiin värvätään länsimaalaisia mielellään extroiksi, mutta silti tämä lähestyminen keskellä katua hieman kummastutti.

Sunnuntaina herättiin vasta myöhään ja mentiin läheiseen Teacenteriin aamupalalle ja teelle (eli käytännössä ulos teelle, heh heh) . Sää oli sateinen ja otettiinkin taksi rautatieasemalle varuilta jo pari tuntia etuajassa. Oltiin ainoot länkkärit ykkösluokan odotustilassa ja olikin hauska seurailla Intialaisten meininkiä. Merkille panin, että esim. lapsia läpsitään ja kuritetaan aika rankallakin kädellä. Asemalla kohdattiin myös ekat rotat ja torakat.

Ennen junaan pääsyä jouduttiin tarkistamaan paikallisen Mäkkärin tarjonta ja johan oli! Hampurilainen makso 66 rupiaa ja 50 rupiaa on joku 70 senttiä. Ateria taas makso 99. HALPAA SIIS ON! Mitään muuta tosin kuin kanaa ja vegesettejä ei tarjoilla. Ruuat ois saanu tilattua myös kuljetuksena omalle paikalle junaan. VR HALOO, mites tuo teidän palvelu?!

Junaan päästiin ja löydettiin paikatkin ja neuvojia taas riitti. Meille oli kaksi yläsänkyä ja alasänky (tästä voi tietysti nokkelimmat heti päätellä minkä paikan meikäläinen valitsi) ja nautittiinkin heti hampurilaiset muutaman valvovan silmäparin alla. Sanotaanko nyt vaikka että hampurilainen maistui Intialta mutta hyvältä sellaiselta.

Junassa samassa loossissa (jossa siis neljä sänkyä) oli lisäksemme eräs Intialainen mies joka halusi kovasti jututtaa meitä. Olisittepa nähneet äijän ilmeen kun kysyi mitä farmeja Suomessa on ja sanottiin että "well.. animals... wheat..." :DDD Ei onneksi menty sen yksityiskohtaisempiin kertomuksiin lypsykarjatilastamme. Lehmähän siis tunnetusti on pyhä eläin täällä Intiassa.

Heti kun oltiin saatu hampurilaiset vedettyä tulikin jo ensimmäinen ateria. Koko junamatkan aikana saatiin neljä ateriaa eli nälkää ei tarvinnut kyllä nähdä. Vedettiin tietysti myös mukana olevia eväitä (ei tiedetty etukäteen aterioista) ja Intialainen kanssamatkustaja suosittelikin meille jotain junaa Goalle jossa on tosi hyvät ruuat ja monta kertaa matkan aikana. Huomasi ilmeisesti että ruoka on maittanut ja maittaa myös täällä Intiassa. Ruoka oli (yllätys yllätys) hyvää ja edes puoliksi sulaneet jäätelöt eivät aiheuttaneet vatsanväänteitä.

Junissa Intiassa löytyy muuten WC:itä kahta erilaista eli Indian style (reikä lattiassa, eli Lenin steps) ja Western style jotka vastaavat lähes normi Suomen pikajunan tasoista käymälää. Tietysti omat vessapaperit mukana on ihan positiivinen juttu.

Junassa aika tahtoo käydä helposti pitkäksi, joten kannattaa varata mukaan luettavaa. Myös naposteltava ei ole pahitteeksi ;) Myöskään kaikissa junissa ruuat eivät sisälly hintaan, joten kannattaa varmistaa tämä asia etukäteen, ettei vaan pääse laihtumaan.

Junassa nukkuminen oli varsin "helppoa", lakanat olivat puhtaat ja sängyt leveämmät kuin Thaimaassa yöjunissa. Rauhallisten yöunien takaamiseksi rinkka kannattaa laittaa varuilta ketjulla kiinni johonkin. Myös taskulamppu on must. Juna myös töksähtelee, eli g-voima meinasi monesti heittää meikäläisen alas sängystä :D Aamupalalla tarjoiltiin oikein maukkaita kasvispihvejä. Tuijottajat myös vaihtuivat useaan otteeseen aitiopaikoilla vastapäätä sänkyjämme.

Juna saapui New Delhi stationille 8:30 seuraavana (eli maanantai) aamuna jonka jälkeen saatiin kimppuumme taas kasa neuvonantajia ja kaikenlaisia hännystelijöitä jotka yrittävät viedä sinua matkatoimistoihin. Itse menimme ja etsimme nettikahvilan jossa katsoimme pari vapaata hotellia ja lähdettiin suoraan taksilla kohti aluetta josta olimme hotellit löytäneet.

Nettikahvilassa törmättiin ekaa kertaa myös tyyppeihin jotka videoivat ja kuvasivat häikäilemättömästi meitä kamerapuhelimillaan. Saatiin eräältä Intialaselta mieheltä myös pahoittelut maanmiestensä käytöksen takia. Vastaavanlaisia kamerakohtaamisia on sattunut jo useita. Tältä varmasti tuntuu jostain julkkiksesta.

Kokoajan on tosi kuuma, vaikka aurinkoa ei (onneksi) tältä saasteelta näy. Länkkäreitä on oikeastaan liikkeellä aika vähän ja kolme naista saa huomiota osakseen aivan törkeästi. Kannattaa pukeutua siis tosi siveellisesti, sillä voin vaan kuvitella kuinka paljon enemmän huomiota vielä saisi avonaisemmalla pukeutumisella. Ollaan myös opittu että vaikka paljon yritetään puijata niin joihinkin ihmisiin voi ja on pakko silti luottaa.

Kaikesta huolimatta, mahtava kontrastien maa ja ehdottomasti käymisenarvoinen paikka.

Lisää tarinaa Delhistä luvassa myöhemmin. :)

1. Voi vitsi! Kuulostaa aivan mahtavalta ja kokemusrikkaalta reissulta! Nauttikaa nyt niistä tuijottelijoista, Suomessa ootte taas ihan perusmassaa :P.
    (PS. kielipoliisi huomauttaa, että kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä, eli siis ei Intialainen vaan intialainen. Sori, oli vaan pakko. :P)

2. Mulla on aina ollut sellainen fiilis, että reppureissailu ei oo mun juttu vaan haluan auton alleni, mutta kun teidän kuvia kattoo niin ehkä sittenkin voisi! Onhan se ihan erilainen kokemus olla tietämättä mihin seuraavaksi menee reppu selässä, ilman kulkupeliä :-)

3. On tosi kiinnostavaa lukea näitä Intia-juttuja! En ehkä itse edes uskaltaisi lähteä vastaavalle reissulle (nössö mikä nössö), vaikka haluaisin, mut tässä lukiessahan voi melkein kuvitella olevansa siellä. :)

Yleisesti blogiinne liittyen: Voisiko tuota postausten (eiks tälle ole mitään hyvää suomenkielistä sanaa???) tekstiä saada ihan pikkiriikkisen isommaksi? Tai ehkä sekin auttaisi, jos se olisi mustaa. Joskus tuntuu, että täytyy vähän siristellä... Tämä on kuitenkin niitä harvoja blogeja, joista haluan lukea kaiken tekstin enkä vain katsoa kuvia. :) Voi tosin olla, että olen ainoa, jolla on tällaisia ongelmia...

T: Juuli

4. Aaaa voi hitto sain kauheen onnellisuuspaniikin kun tajusin että Mimmiltä on tullu postaus, Mimmi on hengissä :-D
    Kuulostaa kyllä sellaiselta mestalta minne voisin itsekin kuvitella tekeväni pidemmän reissun. Plussaa tietenkin aidon naan-leivän rajaton saantimahdollisuus :-D

5. Kylläpä kuulostaa hienolta teidän reissu! Heikkomahaisena ja -hermoisena en pystyisi tuohon ikinä. Pisteet rohkeudesta! Intialaista ruokaa kyllä rupesi tekemään mieli tämän jutun johdosta, ehkä Helsingissä uskaltaisin sitä syödä. Mahtavaa matkan jatkoa!

6. Intialainen kirjoitetaan pienellä, niinkuin suomalainenkin :-D

7. Yleensä en jaksa lukea matkaraportteja, mutta tämä oli erittäin mielenkiintoinen ja hyvä... Keep it up :)

Cheers from Israel,
    chamuda

8. itse aina sanon että menkää intiaan jos haluatte tuntea itsenne tähdiksi ;) Se huomio ei lopu ikinä :D nauttikaa reissusta

9. oioi lisää todellakin näitä, ihana lukea!

10. Ihana postaus! Matkakuume senkus kasvaa... Ihan mahtavaa reissua teille! Nauttikaa olostanne:)

11. Hei, ihanaa ihanaa että ootte Intiassa. Oikein mukavaa matkanjatkoa:-) Shoppailkaa, nauttikaa ruoasta sekä nähtävyyksistä.

12. Anonyymi: Niin kuin kirjoitetaan erikseen ;)

13. Vitsi tuun kokoajan lukemaan tätä Mimmin postausta, ku on niin kiva kuulla tarinoita tuolta!

Ja hei kielipoliisit, mä en uskalla enää kohta kirjottaa tänne mitään, kun mulla varsinkin tulee niin paljon kirjotusvirheitä, enkä jaksais stressaa niistä! :D Muuten kaikki kommentit mitä tuun saamaan on vaan jotain "kirjotit väärin senkin fläsä" ;)

14. Mimmi, mikä on seuraava reissu? Mä lähen sun mukaan!! Lisää raporttia odotellaan jo :)

15. tulee ihan slummien miljonääri mieleen *fiilistel* :)

16. Voi hitsi ku tuli hyvä fiilis kun tätä luki! Otat ihmeellisen rennosti koko intian matkailun, mä olin ite ihan paniikissa, johtuen ehkä siitä että mentiin aamuyöllä suoraan paharganiin ja taksikuski jätti meidät keskellä niitä pikkukujia... Tossa vikassa kuvassa taidatte olla siellä? Tosin että joka paikassahan näyttää ihan samalta mutta.. no, ei se juna-asema kovin kaukana siitä ole joten :D Mut ihanaa, lisää postauksia pls! <3

17. jee! Tällasta matkakertomusta on mahtava lukea, reppureissailu kunniaan! Oon kaavaillut jo muutaman vuoden päähän Kaakkois-Aasia reissua, nyt alkaa houkuttaa Intiakin!

18. Sun reissu on ehkä mun pahin painajainen :D mut hienoa et jotkut uskaltaa ottaa rennosti!

19. Ihana tää sun matkapostaus. :) Minulla tosiaan on lennot Marraskuussa Delhiin, mistä olisi tarkoitus lähteä Goalle, joten täällä on yksi ekstrakiinnostunut matkapostausten lukija. Sun hyväntuulinen teksti nostaa matkakuumetta ja hälventää pelkoa yksin matkustamisesta.

Missä kaikkialla aiotte käydä? Mille alueelle majoittaudutte Delhissä? Millainen matkabudjetti teillä on?

20. Miksi kummassa siellä tuijotetaan noin paljon? :/ Ootte takasin vaan että o___O

Bloginne on päivän pelastus monesti, saan teistä inspiraatiota. Heh. :-)

21. "Miksi kummassa siellä tuijotetaan noin paljon? :/ Ootte takasin vaan että o___O "

Onko ihme jos ei oo paljon turisteja liikenteessä, niin niitä vähäisiä tuijotetaan? Eikä se ns. tuijottaminen ole välttämättä pahalla. ESIM. kyseessä voi olla ihan uteliaisuus, tai halu mennä juttelemaan.

Tottakai jos joku on ihan "valkoinen" (ei pahalla :--D) niin se herättää huomiota Intiassa. Toki jos itsetunnossa on vikaa, niin on helppo ottaa tämä tuijotus itseensä ;-)

Pisti vaan vihaksi tuommoinen asenne. "Tuijota takasin". Ikää ehkäpä 13v.

22. Mistä arvasitkaan ikäni ihan oikein? :) Ei tarvii olla niin tiukkapipo ja ottaa kaikkee ihan tosissaan mutta kai jokainen tulkitsee asiat eritavalla. (:

Terveisin, 13-vuotias jolla on "tällainen" asenne minkälainen se sitten onkaan :)

23. Kommasin Mimmille just samaa Feisbuukin puolella, ku toi 13v.

T: 23-vuotias, jolla myös "asenneongelma" ;)

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.