tiistai 18. toukokuuta 2010

Ennakkoluuloista..

Nyt on pakko taas pitkästä aikaa purkautua.

Vaikka ollaankin Mimmin kanssa jossain vaiheessa ymmärretty se, että on ihan siistiä olla tän muotonen, niin välillä se kyllä on sitten ihan hanurista myöskin. Tai ei oikeestaan se, että on lihava, vaan lähinnä se miten ihmiset suhtautuu siihen.



Meidän blogilla on lukijoita aika huimasti nykyään ja onkin ihanaa miten moni on sieltä käsittänyt meidän ideologian ja ehkä senkin takia jaksaa käydä tätä välillä lueskelemassa. Meillähän on nimittäin ollut sellainen ajatus tässä, että toivottais kaikkien hyväksyvän itsensä sellaisena kuin ovat, eikä turhaan ajattelevan niin, että "sittenkun olen eläkkeellä voin nauttia elämästä" "sittenkun olen 10kg laihempi voin laittaa tämän mekon päälle, koska nyt se näyttäisi ihan hirveeltä mulla" "sittenkun olen tehnyt näin voin vasta tehdä näin, vaikka haluaisinkin jo nyt tehdä niin, mutta mitäköhän muut siitä ajattelis.." yms. Tajusitteko mitä tarkoitan? Siirtävän sitä omaa onnellisuuttaan ja elämästä nauttimista aina eteenpäin vain siksi, että niin muka pitäisi tehdä. Me ainakin halutaan nauttia elämästämme juurikin NYT ja juurikin tämmöisinä palloina. Sitten jos jossain vaiheessa tulee sellanen olo, että tämä ei tunnu hyvältä ja täytyy tehdä jotain toisin, niin sitten me myös tehdään. Mulla itselläni tuli painaessani parikyt kiloa vielä tästä enemmän sellanen olo, että en todellakaan viihdy tässä vartalossa, askel tuntuu liian raskaalta, enkä pidä itsestäni tällaisena ja niinpä mä rupesin tiputtamaan melkein kun vahingossa sitä painoani. Nyt olo on huomattavasti parempi, vaikka edelleen olen pullukka. :)

Viimeksi eilen sain kuitenkin herätä siihen, että kaikki ei todellakaan oo ymmärtäneet sitä, että me ei a) kannusteta ketään lihottamaan tullakseen onnelliseksi b) olemaan huolehtimatta terveydestään c) ihannoimaan lihavuutta ja epäterveellistä elämää, tai ruokaa.



Kävin sähköpostitse keskustelua erään suuren yrityksen kanssa erään asian tiimoilta ja meille ilmoitettiin, että meidän ideologia ei kohtaa heidän kanssaan siinä, että heidän tuotteensa kehottavat ihmisiä kevyeen elämään, kun taas me jotenkin raskaaseen ja epäterveelliseen. (okei oli siinä käytetty kaikkia kauniita sanoja, mutta rivien välistä pystyi täysin lukemaan näin).

Ymmärrän tämän kyllä, koska ainahan ideologiat eivät kohtaa ja meilläkin näkyy täällä aina välillä roskaruokaa yms yms. Ne kuitenkin on meidän herkuttelu-päiviä, joita me ei harrasteta päivittäin. Meidän elämä on tällä hetkellä sen verran hektistä, että jos syötäis päivittäin pelkästään kilokaupalla roskaruokaa, me ei todellakaan jaksettais tehdä mitään. Meille on ollut aina tärkeetä huolehtia itsestämme sekä ulkoisesti, että sisäisesti ja mun täytyy myöntää, että rakastan salaatteja. Tiputtaessani elopainoa, mä söin päivittäin ihan järkyttäviä kasoja salaattia ja niin teen edelleen. Kesässä mun mielestä ihanaa onkin ne tuoreet vihannekset ja marjat, voi jummi. Mä en kuitenkaan kiellä ostavani välillä (suht usein itseasiassa :D) hirveetä säkkiä irtokarkkeja ja nautiskelevani niistä oikein hyvällä omatunnolla. Kukapa niin ei tekisi? Ainakin kaikki mun hoikatkin ystävät puputtavat karkkia mielellään, eihän se ole mikään häpeä. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun pitäisi jättää ruokavaliostani pois jos meinaisin nyt tiputtaa painoa. Se olisi juurikin ne herkut. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vaikka herkuttelen niin syön pelkästään roskaruokaa päivät pitkät ja paisun kuin pullataikina. Minä se vaan rakastan ruokaa, voisin syödä koko ajan, mitäpä sitä turhaan kieltämäänkään.

Mua kuitenkin inhottaa se miten ihmisiä leimataan. Ollessani vieläkin lihavampi aina mennessäni lääkäriin johtui jokainen kolotukseni aina lihavuudestani, eikä oikeita oireita edes kuunneltu ennenkun jo kehotettiin laihduttamaan. Se oli välillä ihan tosi, tosi turhauttavaa ja siitä tuli paha mieli. Mulla palautukin tästä sähköpostikeskustelusta mieleen ne kaikki huonot fiilikset mitä jouduin sillon tuntemaan. Nykyään kun olen enemmän itse sujut itseni kanssa, on tuntunut että ihmisetkin on olleet paljon enemmän sujut sen kanssa, että mä olen lihava. Meitä kun nyt on moneen junaan ja me nyt Mimmin kanssa vaan satutaan tarvitsemaan ne neljä penkkiä kahden sijasta.. (laukuillle siis omat ;)

En tiedä onko tässä mitään päätä ja häntää tässä tekstissä, täytynee varmaan itsekin lukea tämä läpi. Pointti on kuitenkin se, että tuntuu välillä turhauttavalta kun jokaisessa haastattelussa kysytään "kehotatteko te ihmisiä siis hankkiutumaan lihaviks ja elävän epäterveellisesti" "NO EI TODELLAKAAN, vaan nauttimaan elämästä juurikin NYT ja itsestään juurikin NYT. Jos tuntuu siltä, että jollekkin asialle pitää tehdä jotain, niin sitten tekee. Olkoot se sitten poikaystävä vaihtoon, uusi koti, laihdutus, uus hiusväri tai ihan mikä tahansa."

Me ollaan saatu lahjaksi tämä elämä ja minä ainakin aion jatkossakin tehdä kaikkeni vaaliakseni sitä lahjaa. Toivottavasti tekin. :)

Meet the sloths from Amphibian Avenger on Vimeo.


Kiitos Lauralle tästä videosta. Ens elämässä mä tahdon olla laiskiainen. :)

47 kommenttia:

  1. Toi on niin totta! Sitä paitsi itse voin kertoa,että lihavat on lepposia;) Ja jos ihmiset ennakkoluulojen takia ei hyväksy ihmistä tai pitää tätä huonompana on nää kyseiset ihmiset ''huonoja'' ja tosi ala-arvosia! MUTTA, love this blog and keep up going!

    VastaaPoista
  2. Perin järkeenkäypää. Hyvä meininki!

    VastaaPoista
  3. Mä en käsitä miten joku/jotkut on voineet ymmärtää teidät niin väärin. Aina kun te näistä asioista puhutte tai kirjoitatte sanotte, että ette kehota ketään lihottamaan jne juuri niin kuin Peppi kirjoitit.

    Emmä tiä onko se oikeasti niin vaikeaa ymmärtää, että ihmisiä vain kannustetaan nauttimaan itsestään juuri sellaisena kuin on. Aina täytyy vetää niitä stereotypioita, että lihavat elää epäterveellisesti ja haisee pahalle ja laihat on aina anorektikkoja ja oksentaa ruuan jälkeen.

    VastaaPoista
  4. En ihan loppuun asti ehtinyt lukemaan, mutta tuo lääkärin kommentti pisti silmään! Tuo on ikävä kyllä niin totta. Tuntuu pahalta katsoa vierestä kun yks rakas tuttava kärsii, kooska lääkäri on sitä mieltä että kyse on PELKÄSTÄÄN lihavuudesta. Tuttuni sitäpaitsi taitaa olla teitä pienempi, mikäli mun mielikuva vastaa oikeasti teidän kokoa :--D En tiedä, mutta toivoisin että lääkäritkin huomioist sitä ettei aina voi leimata lihavuuden syyksi. Turha se on sitten mutristella kun on jo päässyt vahinko menemään isommaksi :<

    VastaaPoista
  5. Aamen! En tiedä miksi, mutta tuli tästä tekstistä jotenkin ihan älyttömän hyvä mieli :) Kiitos <3

    VastaaPoista
  6. Hahhaha toi video oli kyllä yli söpö, meinas varsinkin tossa alussa pari kyyneltä tirahtaa poskelle, on ne laiskiaisvauvat vaan niiiiiin söpöjä!

    Kiitos teille, tää video oli päivän piristys!

    .. ja nyt takaisin YH-kirjan pariin

    VastaaPoista
  7. sekä häntää että päätä löytyi kyllä postauksesta! ootte ihania ♥

    VastaaPoista
  8. Hei, älyttömän hyvä teksti! Toi on niin käsittämätöntä miten lääkärissä aina syytetään lihavuutta. Itsellenihän kävi niin että vaivani olivat vain ja ainoastaan "huonojen ruokailutottumusten" syytä, vaikka lopulta paljastuikin todella vakava sairaus ja piti lähteä ambulanssilla suoraa päätä sairalaan. Niin älytöntä! Ei oteta ollenkaan tosissaan :(

    Olen ihminen, joka koko ajan siirtää ns. hyvää elämää eteenpäin ajatuksella "sitten kun olen 20kg laihempi". Tuntuu että koko elämä pyörii painon ympärillä ja varsinkin sen, miten ei yhtään tunne olevansa ulkokuoreltaan se kuin mitä on sisältä.

    Teidän blogi on niin hyvä ja tsemppaava! KIITOS KIITOS KIITOS! :)

    VastaaPoista
  9. Voin uskoa että turhauttaa, jos jatkuvasti kysellään sitä, että kehotatteko ihmisiä elämään epäterveellisesti... Huh huh, minulle tämä blogi edustaa ainakin sellaista "rakasta itseäsi tässä ja nyt, sellaisena kuin olet" -asennetta. On kumma juttu, miten laihuutta edelleen ihannoidaan niin äärettömästi. Ja miksi laihuuden katsotaan olevan yhtä kuin terveys? Kyllä muodokas nainen on ihan yhtä terve kuin laihakin kanssasisarensa.

    Olen lähiaikoina saanut oman blogini puolelle kommentteja, joissa nimitellään "tuhdiksi tädiksi" ja kehotetaan liikkumaan ja kuntoilemaan terveyssyistä. Kummallista miten joku ottaakin asiakseen "huolehtia" toisen "terveydestä" mokomin kommentein. Mutta onneksi olen tyytyväinen itseeni juuri nyt ja juuri tällaisena :)

    VastaaPoista
  10. Ihana viesti.

    Vaikka olenkin pullukka, olen melko onnellinen ja tyytyväinen elämääni. Hyväksyn itseni, mutta mua masentaa se että muut eivät hyväksy mua tällaisena.

    VastaaPoista
  11. voi että rupes ärsyttää, miten jotkut on niin suppea mielisiä ja katseisia. Mää oon kokenu niiiin paljon samoja asioita mistä te ootte täällä kirjottanu. Just sen takia ku on läski. Välillä se naurattaa että ei oo totta onko noilla toi sama ongelma :DD Oonki aika paljon teijän kautta oppinu arvostaa itteä ja esim puhumaan itestä pyöreänä ja että oon sen kanssa sujut. Mutta edelleen ehkä kieltäydyn huvipuistoista JOS EN VAIKKA MAHUKKAAN :D tai jos viereen tulee joku hoikka ja pitää olla sama turvajuttu :DD tai ketuttaa ku pittää olla ostelemassa kokoajan legginssejä tai housuja ku AINA MENEE PUHKI!! ja oon pistäny mun poikakaverinki lukemaan teijän blogista tiettyjä kohtia, että se ymmärtää mua joissain asioissa :D mä niin haluaisin ymmärtää niiden ihmisten ajatusmaailmaa, jotka ajattelee ihmisistä pahaa koska se on LÄSKI.. esimerkiksi te ootte niin kauniita että ihan sama oliko läski vai ei.. Mä arvostan ihan hulluna sitä mitä teette tän blogin eteen, ja ''tuntemattomien'' ihmisten eteen. Mulla itellä ei rahkeet ja jaksaminen riittäis tuollaseen. Ootte ihania! <3

    VastaaPoista
  12. Hei ihanat, tämä oli hyvä postaus. Antoi voimaa!

    VastaaPoista
  13. Ihanaa tekstiä, Peppi!!
    Ite oon saanu teidän blogista just sen, että osaan hyväksyä itessäni asiat joita en voi muuttaa ja nauttia elämästä. Ja jos haluan muuttaa jotain, esim. painoani, se täytyy tehä MUN ITTENI takia, eikä sen takia, että muut ihmiset kattoo pahasti. Eikä teidän blogin "sanomaa" voi rajata vaan siihen painoon, vaan mun mielestä kehotatte ihmisiä hyväksymään kaikki "virheet" itessään, oli se sitte isot korvat, ohuet hiukset, leveä nenä tai ihonväri.
    Mutta mun mielestä ootte saanu paljo muutosta aikaan bloginne kautta, ja jos etes yksi ihminen on ymmärtänyt teidän pointin, niin eikö se oo jo kaiken arvosta? :)
    Lippu korkeella, tytöt!!

    VastaaPoista
  14. Go Mimmi&Peppi ! Just tuollee, mitä sitä muodoista ku ompahan ainaki hyvä olla. Oon varma, että ilman teitä olis moni pimu ittestää epävarmempia.

    VastaaPoista
  15. hyvä teksti, ja olen samaa mieltä & ymmärrän teidän ideologian. olen itse suhteellisen normaalipainoinen, mutta en voi väittää että eläisin erityisen terveellisesti - ruokavalio varmaan on vähän yksipuolinen ja herkkuja tulee nautittua liikaa, tai ainakin liian usein. ja tietysti kaikilla on terveellisempiä kausia ja sitten niitä "syöpöttelykausia".

    tuli vain tästä mieleen, että voisi olla mielenkiintoista, jos esim. kirjaisitte viikon syömiset ylös ja joku ravitsemusterapeutti vaikka arvioisi niitä. en tiedä, onko syömiset teille liian henkilökohtaisia, mutta musta se olisi ainakin tosi mielenkiintoista. oon meinaan aina itsekin halunnut tuollaisen analyysin, mutten vaan ole saanut aikaiseksi. te voisitte varmaan saada jotain sponssia ja toisaalta epäilijät saisi näpäytyksen että se että on vähän pullukka ei tarkoita sitä että koko ajan söisi kaikkea epäterveellistä ihan valtavia määriä.

    VastaaPoista
  16. tiedätkös mitä peppi? olen ylpeä sinusta. musta on hienoa, että kerrot siitä, miten tunnet.. ja haluan kertoa myös oman mielipiteeni:

    1. te olette ihan mahtavan kauniita, sanoi muut mitä tahansa.
    2. teistä välittyvä elämän ilo tsemppaa muakin hymyilemään ja nauttimaan elämästä.
    3. te olette saaneet minut tuntemaan itseni hyväksi tällaisena kuin olen. olen 16-vuotias, 165 cm pitkä ja painan vajaa 70 kiloa. ja vihdoin, teidän ansiostanne, uskallan pitää itsestäni, muodoistani ja olen itsevarmempi kuin ikinä.
    4. jokainen itsevarma ihminen kokee vastustusta, ja jos vielä uskaltaa esittää mielipiteensä julkisesti niin varmasti sataa kritiikkiä niskaan. en ymmärrä miksi ihmisten pitää pilata päivä tollaisilla kommenteilla että "näytät huonoa esimerkkiä kun sinulla on hyvä itsetunto ja hyväksyt itsesi sellaisena kuin olet."

    ja vielä tämä koko kommenttini pääpointti:

    haluaako ihmiset (tarkoitan niitä, jotka teille kommentoivat noita asioita mistä avauduit) että nykynuoret ja nuoret aikuiset rypevät huonossa itsesäälissä, eivätkä esim. muodokkaat, lyhyet, pienirintaiset, tavalliset naiset (tai miksei miehetkin, mutta pitäydytään nyt naisnäkökulmassa) saa tuntea itseänsä kauniiksi, seksikkäiksi, toisten ja itsensä hyväksymiksi ihaniksi ihmisiksi? en todellakaan ymmärrä, mihin tällä pyritään. jokainen meistä on ihan yhtä arvokas ihminen ulkoisista tai sisäisistä ominaisuuksistaan huolimatta. sitä paitsi, jokainen ihminen on niin aínutlaatuinen ja erilainen kuin kaikki muut, joten jokaisesta löytyy jotain äärettömän kaunista, mitä muista ei löydy. vahvat ihmiset jaksaa varmasti kommenttien räntäsateen kipinän tunteen niskassa, vaikka satuttaa se niitäkin varmasti. entäs heikommat ihmiset? pienikin kommentti vaikka muutamasta "liika" vyötärön pehmikkeenä voi jättää heikko itsetuntoisen nuoren naisen sydämeen arvet ikuisiksi ajoiksi. varmuus ulkonäöstä kun ei tule syntymälahjana, siihen vaikuttaa niin paljon se, että tuleeko oikeasti hyväksytyksi omana itsenään.

    tsemppiä teille IHANAT naiset! peppi ja mimmi, kiitos sydämeni pohjasta siitä, että te olette tietämättänne rakentaneet minulle vahvempaa itsetuntoa ja onnellisempaa elämää. jos näkisin teidät jossain niin syleilisin teitä varmasti! <3

    ihanaa ja aurinkoista kesää teille! ja nauttikaa rannalla bikineillä sipsutellen ja laittakaa luut kurkkuun tuollaisille kommentoijille, jotka eivät osaa ajatella asiaa meidän kannaltamme!

    <3: more to loven puolestapuhuja

    VastaaPoista
  17. "Me ollaan saatu lahjaksi tämä elämä ja minä ainakin aion jatkossakin tehdä kaikkeni vaaliakseni sitä lahjaa"

    Tää on niin hyvin sanottu ja itse toteutan tätä tapaa elämässäni.Elämää ei saa pitää itsestään selvyyksenä vaan pitää elää sitä haluamallaan tavallaan joka ikinen päivä.

    Maailma olis niin paljon parempi jos jokainen sais olla sellainen minkälainen kokee olevansa eikä vain pyrkisi mielyttämään muita. Niin monta kertaa itsekin joutunut kokemaan syrjintään vain sen takia etten ole sopinut mihinkään valmiiseen muottiin. Mut nykyään oon ylpeä et olen tälläinen mitä olen enkä pyri miellyttämään muita.

    Kiitos tosi upeesta tekstistä <3 Ootte niin ihania ja todella hyviä roolimalleja nuorille.

    Ystävyydellä Kirsi

    VastaaPoista
  18. Mä keskustelin taannoin psykiatrin kanssa huonosta itsetunnosta ja painon vaikutuksesta siihen. Olen kohdannut enemmän kuin tarpeeksi noita "ilkeitä" lääkäreitä, joista sinäkin puhuit, jotka pistävät aiiiivan kaiken kilojen piikkiin. Tämä lääkäri oli kuitenkin ihana ja kannustava. Teki erittäin hyvän pointin siitä, miten ihmiset yleensä toisiaan arvostelee ja mitä piirteitä toisissa ihmisissä ensiksi huomioidaan. Esimerkiksi Martti Ahtisaari. Nobelin palkinnon ansainnut. Kuinka moni Ahtisaaren nimen kuullessaan ajattelee ensimmäisenä, että huhhuh, ukko on läski! Ja jos oikeesti joku ensimmäisenä alkaa miettiä Ahtisaaren läskejä niin tarttis seuraavaks miettii että olisko kuitenkin oman pollan sisällä jotain vialla. Itse pidän esim. Queen Latifasta aivan älyttömän paljon hänen huumorintajunsa takia enkä välillä edes muista hänen isoa kokoaan (kunnes nainen esiintyy jossain leffassa "ison tytön" roolissa).

    Läskit on kiloista huolimatta aivan yhtä hurmaavia, fiksuja, kauniita, seksikkäitä, taitavia ja KAIKKEA mitä muut ovat. Vaikka painoindeksi nousee ÄÖ ei laske!! :)

    Toinen asia minkä haluan vielä mainita on mm. netissä, esim. Facebookissa, pyörivät ryhmät siitä miksi Mäkkäri tarjoilee lihaville muttei baarit juopoille. Mua pistää NIIN vihaksi se, että ylipaino rinnastetaan alkoholiin ja alkoholismiin. Se että mä perheenäitinä vedän hampurilaista joka ilta ei tee samanlaista haittaa mun perheelle kuin että mä vetäisin kaljaa tai kossua! Mun hampurilaiset eivät vie mua vatsahuuhteluun. Ne ei riko perheitä, ne ei saa mun päätä sekaisin niin että mä hakkaan perheeni tai ajan kännissä toisen ihmisen hengiltä. Olenpa törmännyt niihinkin väitteisiin että liikalihavuuden vaarat ovat suurempia kuin tupakka + viina yhteensä. Tuntuu ihan uskomattomalta. Tuntuu läskien takaa-ajolta. Ja just sen takia musta on IHANAA että teidän bloginne opettaa, että vaikka tiedämme ylipainon vaarat niihin ei tarvitse kompastua ja masentua. Että voi olla iloinen & onnellinen koostaan huolimatta ja laihduttaa jos siltä tuntuu. Whatever suits you.

    VastaaPoista
  19. Toi kuulostaa musta kyllä aika törkeeltä, että aletaan heti pitää ihmistä jotenkin huonompana tai laiskempana tai ei-itsestään huolehtivana jos elopainoa on vähän enemmän kun jollain toisella. Musta oli tosi ikävää kun painoin joskus useemman kymmentä kiloa enemmän ja oli kanssa melko huono iho, niin mua pidettiin tosi epäsiistinä laiskana paskana, vaikka tein kaikkeni ihoni parantamiseksi (hei haloo kaikki, olin ehkä 15v, sillon joka helvetin teinillä on ainakin joku paise naamassa) niin ei se auttanut. Ja just lääkäreiden mielestä tämä tankkeri kaatui portaissa sen takia että oli läski ja siitä syystä käsi murtui - ookoo, eli sillä ei oo mitään tekemistä sen kanssa että olin lähdössä käyttämään koiraa lenkillä ja se sattui vetämätään mut portaat alas kun oli kova hätä. Noista tollasista tapahtumista tulee tosi paha mieli ja sitten miettii että mikä musta muka tekee niin paljon huonomman kun tosta Pirjo Perusteinistä joka painaa 20 kiloa vähemmän kun minä.

    No aloin kuitenkin laihduttamaan (ihan terveydellisistä syistä ja ei tuntunut omalta kroppa, nyt on melko hyvä olo jo vartalosta :D) ja iho parani kanssa (osittain ehkä laihtumisen takia, mutta myös iän myötä. Yhtäkkiä tohtoritkin oli sitä mieltä että kaikki ongelmat ei johdukaan siitä että on masussa vähän löllöä.

    En oikeen tiiä mikä oli tän mun vuodatuksen tarkotus, mutta ei se mitään :D Kiitos teille, ootte tosi inspaavia!

    VastaaPoista
  20. Ei hitto muijat!! Mä kirjoitin toissapäivänä mun tulevan kolumnin JUST niin samasta aiheesta :D Ihanaa telepatiallisuutta.

    VastaaPoista
  21. Lihavat on lepposia
    ei ne keksi muille kepposia,
    kun on runsaslihainen
    ei oo vihainen!

    VastaaPoista
  22. Komppaan edellisiä, kiitos blogista ja vahvuudestanne puhua avoimesti!

    VastaaPoista
  23. Teillä on niin mahtava elämänasenne ja se myös tarttuu blogianne lukiessa! Täysillä eteenpäin vaan, alamäistä huolimatta :)

    VastaaPoista
  24. Tähän ei kyllä oikeesti oo mitään lisättävää!

    Itse kyllä sairastan syömishäiriötä ja tää liittyy siihenkin, mutta nykyään hävettää ostaa kaupasta herkkuja. Ajattelen automaattisesti, että kassa tai muut ihmiset paheksuu sitä, koska oon ylipainonen ja mun ei "pitäis" syödä karkkia tai jätskiä tms. Vaikka hyvin tiedän ex-kassana, ettei ihmisten ostoksia tuu kytättyä niin silti tuo tunne tulee. Todella nihkeetä!

    Teidän blogi on ihana!

    VastaaPoista
  25. Kyllä tuossa oli ihan pää ja häntä ;) Mä ainakin oon mielestäni ymmärtäny teijän ajatuksen. Aloin lukemaan teidän blogia, kun oma itsetunto ei ollut niin kohdillaan. Nyt mm MORE TO LOVE ja moni muu asia on kohottanut itsetuntoani huimasti. Uskalsin vaan katsoa rohkeasti sinne peiliin ja kohdata se oikeesti kaunis ihminen. Ennen tuntu, että mulla olis ollu joku side aina silmillä, kun katoin peiliin, sillä en nähnyt todellista minää. Vaikka te olete ihania pulleita, niin ei mun tarvitse olla. Oon itse asiassa melko hoikka, ja nykyään kiitollinen siitä. Joten tajuan hyvin, että teidän tarkotus ei ole saada ihmisiä lihottamaan, vaan näkemään itsensä sellaisena kun on ja tyytyä siihen tai jos joku asia todella vaivaa, niin muuttaa sitä asiaa. Mutta tarttumaan hetkeen, eikä aina vaan velloa niissä pirullisissa sanoissa "sitten kun" .... :)

    VastaaPoista
  26. kuulostaapa kakalta! harmi ettette voi kertoa mikä firma olis kyseessä, aina tuollaista kumartelua ettei "julkisuudessa" voi kertoa kenestäkään pahaa.

    VastaaPoista
  27. Todellakin.

    Joka päivä tulee vastaan sellasia tilanteita, missä jotenkin pitäis tuntua pahalta se että on lihava. Esimerkiksi jos istuu raitiotievaunussa ja pehva on liian leveä, ja joku tuhisee siinä vieressä kun ei oo tarpeeksi tilaa... Hmmph.

    P.S. Hakaniemen Sokoksen S-Marketista saa LIP SMACKERSEJA! Ainakin cola ja mansikka. WOOP WOOP!

    VastaaPoista
  28. Heii!

    Ekaa kertaa kommentoin teidän blogia, joka on mun mielestä aivan super ja TE ootte aivan supereita. Syy miksi luen teidän huippuja juttuja on nimenomaan se teidän sanoma itsensä ja muiden hyväksymisestä sellaisina kuin ne on. Mun mielestä elämässä tärkeintä on yrittää olla hyvä itselle ja muille, ja mäkin oon hogannut sen vasta myöhemmällä iällä. Te ootte mahtavia esikuvia nuorille tyypeille, joilla oma itseluottamus saattaa vielä olla vähän hakusessa.

    Painon korostaminen "erilaisuutena" teidän blogissa vois olla ihan mikä vaan muu juttu, vaikka rillit tai finnit. Mua ei kiinnosta vaikka te ootte pyöreitä, enkä mä lue tätä blogia sen takia että hakisin voimia oman kehonkuvan rakentumiseen tai hyväksymiseen. Mun mielestä upeinta teissä ja tässä blogissa on hyvän ja onnellisuuden eteen päin jakaminen, ja te ootte todella ymmärtäny mistä elämässä ainakin mun määritelmien mukaan on kyse. Se et jengi rakastais itseään ja toisiaan! Miks kaikki ei oo sellasia kuin te?

    Opiskelen ite terveydenhuoltoalaa, ja noi painoasiat mietityttää mua tietty kuitenkin jonkun verran. Ylipaino on helppo nostaa monien sairauksien syyks, koska se todella on fakta että ylipaino altistaa monille sairauksille. Joskus ajattelen että olis kiva etten tietäis mitä todennäkösesti on edessä sitten 40-50 vuoden päästä, vaikka paino-ongelmia itsellä ei ookaan koskaan ollut enkä tiedä miltä tuntuu kun lääkäri laittaa vaivat pelkästään ylipainon piikkiin.
    Se että viihtyy omassa kehossaan on tietysti tärkeintä, mutta myös se että pitää kehostaan hyvää huolta ja osaa miettiä tulevaisuutta ja omaa vanhuutta, on myös tärkee homma.

    Sairaalloinen, itse hankittu ylipaino on kuitenkin eri asia kuin olla pyöreä. Siks mun mielestä on kummallista, että joku vois pitää teidän blogia sitä ihannoivana. Musta se on vaan yksinkertasesti ihana.


    Kiitos kaikesta likat, teidän elämänasenne on jotain ihan parasta.

    VastaaPoista
  29. Sellaista täytyi tulla sanomaan tuohon teidän NYC-postaukseen, että oletteko tutustuneet Sohvasurffaukseen (Sofa Surfing)? Googlatkaapas, tuon avulla voisitte päästä jonkun paikallisen luo bunkkaamaan... :)

    VastaaPoista
  30. Teidän blogi on ihan mahtis=)
    Te ootte parantanu varmasti monen ihmisen itsetuntoa minun mukaan lukien <3
    Ootte tosi kauniita molemmat!!
    ps.laiskias video oli hellyyttävä =)
    nasu86

    VastaaPoista
  31. musta on niin naurettavaa, että monilla ns. "normaalikokoisilla" on blogeissaan melkein joka päivä kuvia joko mäkkisafkasta tai ben&jerrysistä ja se on ihan ok, mutta heti kun vähänkin pyöreämpi bloggaaja mainitsee että "söinpäs tänään keksin" niin aletaan moralisoimaan tyyliin"onpas teillä huonot elämäntavat" :D en kestä tätä nyky-yhteiskuntaa oikeesti!!

    onneks on PALJON ihmisiä, jotka on ymmärtäny teidän pointin ja oikeesti en voi muuta kun kiittää teitä isosti että ootte olemassa ja just tuollasia :) PUS !

    VastaaPoista
  32. Hyvä kirjoitus. Joskus bloggaaminen on tosiaan rankkaa, kun tekstiä ei ymmärretä tai jutun pointti menee aivan hukkaan.

    VastaaPoista
  33. Pusuja, mä ainakin oon ymmärtänyt ja se on vaikuttanut mun elämään. Miettiä vähemmän "Sitten kun.." ja enemmän "Nyt" ja varmaan sen takia elämään onkin tullut niin upeita juttuja vuoden aikana, kun on uskaltanut tarttua niihin.
    Ja te ootte piristäny mun päivää lukemattomia kertoja tässä vuoden aikana, vaikka aika harvoin mitään kommentteja jätänkään. JATKAKAA NÄIN!!! :)

    VastaaPoista
  34. Te ootte ainaki vaikuttanu mun minä-kuvaa suuresti! Oon oppinu arvostamaa ja hyväksymää itteni just sellasena ku oon! Kiitoksia teille. <3

    VastaaPoista
  35. Lihavuus on loppujen lopuksi niin monisyinen asia. Syitä lihavuuteen on monia. Itse olen tällä hetkellä aika isokokoinen koska syön lääkkeitä jotka vaikuttavat aineenvaihduntaan ja lisäävät ruokahalua.
    Vaikkei moni sitä myönnäkään liitetään isoihin ja lihaviin monesti tiettyjä ennakkoluuloja. Ei lihavat välttämättä aina ole leppoisia, kyllä lihavatkin pitävät huolta itsestään ja ulkonäöstään ja joillekin pulleus on valinta (as in miksi stressata 10kg laihduttamisesta jos on tyytyväinen itseensä nyt eikä mitään terveyshaittoja ole). Ja tosiaan, kaikki vaivat ja sairaudet eivät välttämättä johdu ylipainosta vaikka painon pudottaminen saattaisikin olla hyväksi. Siitepölyallergia tuskin katoaa vaikka laihduttaisi kun taas painonpudotus saattaa auttaa esim. uniapnean ja kakkostyypin diabeteksen hoidossa.
    Kirjailija/toimittaja Jenny Dahlberg kirjoitti teoksen "Tjock!" (suom. Sopivasti lihava) jossa hän toi esiin monia tilanteita joissa läski saatetaan ymmärtää täysin väärin. Esim. jos isokokoinen henkilö istuu spårassa syömässä suklaapatukkaa saa hän helposti halveksuvia ja tuomitsevia katseita osakseen. Mitä ne muut matkustajat tietävät asiasta, millä oikeudella ne hänet tuomitsee? Mitä jos Xllä on takanaan puolen vuoden rankka laihdutuskuuri ja hän vain tänään sattuu palkitsemaan itsensä pitkästä aikaa suklaapatukalla? Sitä vain, että on oikeasti paha mennä etukäteen tuomitsemaan tuntemattomia...

    Hieman pullea sinut itsensä kanssa oleva aikuinen on huomattavasti parempi esikuva kuin ainaisesti painostaan murehtiva ja surullinen hoikka henkilö. Eikä fat acceptance mielestäni tarkoita sitä, että edistetään tai ihannoidaan lihavuutta ja epätervettä elämäntyyliä vaan sitä, että opitaan hyväksymään ihmisten erilaisuus ja ollaan tyytyväisiä itseemme sellaisena kuin olemme.

    VastaaPoista
  36. Ihana teksti ja peesaan ihan täysii!

    VastaaPoista
  37. Itekkin pullukkana olen saanut liian usein huomata, että jos joku ihminen on koko ikänsä ollut normaalipainoinen ja pitää itseään hyvännäköisenä, ei hän välttämättä ymmärrä esimerkiksi lihavia ihmisiä, tai sitä että jotkut kommentit voivat satuttaa. Tämä nyt tietenkään ei koske kaikkia. Esimerkiksi omassa koulussani saan välitunneilla huomata, kun nämä ns. 'suositut' ihmiset virkuilevat ja hihittelevät minulle ja varmasti luulevat etten huomaa.

    Olen kyllä huomannut, että jotkut tosiaan luulevat etten huomaa rivien välistä huokuvaa ilkeilyä. Esimerkiksi eräs luokkalaiseni (miespuolinen) jotain kuvia katsoi netistä tunnilla ja siinä oli pari lihavaa tyyppiä ja sanoi vieressä istuvalle tytölle, että noi näyttää ihan... (siis lopetti lauseen) ja sitten se sano että empäs sanokkaan. Tyttö ilmoitti tietävänsä ketä tarkoitti. Itse kyllä tiedän varsin hyvin, ketä tarkoitti.

    Outoa sinänsä, että päin naamaa ei uskalleta tulla sanomaan o.O

    Joo siis tämä meni kyllä aika hienosti aiheen vierestä, mutta piti nyt jonnekin purkautua kun yläkoulu on aika ankea paikka, eikä hyviä ystäviä paljon löydy.

    VastaaPoista
  38. Ihana video! Nauroin ääneen sitä katsoessani, mulle heti tollaisa kotiin. Awws. Ja tekstistä oon täysin samaa mieltä. Mulla on hyvä olla tässä kropassa ja oon terveempi kun monet kaverit jotka ovat normaalipainoisia, mutta ainoa asia mikä mua vaivaa on ihmisten katseet, "kuiskaukset" ja avoimet huutelut. Kiitos teille ihanasta blogista, ette tiedäkkään miten suuri vaikutus teillä on ollu mun elämään. :)

    VastaaPoista
  39. Hyvä kirjotus. Ittekin oon saanu niskaani mm. lääkäreiltä ja kuraattoreilta sellasta kakkaa, että oksat pois. Kuraattori ilmoitti minulle koulukiusaamis selvitelyn yhteydessä, että "eiköhän se kiusaaminen lopu, kun laihdutat.." Olin vaan "tämä selkee, mitäs sä kehotat heidän tekevän joita kiusataan ihonvärin tai silmälasien takia?" Ootte todella kauniita, ja viis mistään muista. Jukka-poika sanoo sen hienosti "pitää olla pikkasen pläski"

    VastaaPoista
  40. Erinomainen kirjoitus.
    On surullista, miten lihavuus (itse asiassa jopa pieni pyöreys) heti liitetään epäterveellisiin elämäntapoihin ja huonoon terveyteen. Itse harrastan paljon liikuntaa ja syön suht terveellisesti ja olen muutamasta liikakilosta huolimatta nykyisin noin sata kertaa terveempi kuin muutama vuosi sitten - laihana ja syömishaäiriöisenä. Joillakin vain moisen ymmärtäminen ei onnistu.

    Kiitos erinomaisesta blogista. Teette tärkeää työtä!

    VastaaPoista
  41. Terve :D luin teksitisi juuri ja oli hyvin kirjotettu! Itse en ainakaan blogistanne ole saanut sellaista kuvaa että jotenki yrittäisitte kannustaa epäterveelliseen elämään... ja kyllähän sitä joskus saa herkutella :)
    Te ootte kyllä tosi ihania ja blogi on super kiva, jatkákaa samaan malliin :)

    VastaaPoista
  42. Mulle ei oo koskaa tullu teiän blogista sellasta kuvaa että kannustaisitte ihmisiä lihavuuteen ja epätervellisyyteen (vaan nimenomaan just tohon itsensä rakastamiseen sellaisena kun on), ja oon kuitenkin iha perus-mediakriittinen ihminen. Vähä haiskahtaa toi väite siitä että muka kannustaisitte ihmisiä lihomaan siltä, että ne ihmiset on tahallaan halunnu tulkita teiän sanomaa niin...

    VastaaPoista
  43. On ne samat ongelmat laihallakin :( "ota lissää ruokaa ko oot noin laiha". Ala-asteella terveydenhoitaja soitti mun äidille ja kysy, että annetaanko teidän tytölle kotona ruokaa!!!
    Ei koskaan sen varjolla kieltäydy ruuasta tai herkuista kun joku sitten ajattelee että olen siksi niin LAIHA koska en syö mitään (syön itseasiassa saman verran kun mun poikaystävä ja rakastan syömistä). Itse olen yrittäyt lihotuskuureja ja tahtoisinkin olla vähän isompi, mutta minkäs teet ko tämmöseksi minut on luotu! Mun mielestä tän blogin sanoma on itsensä rakastaminen, olit sitten lihava, laiha tai jotain siltä väliltä! Mie tykkään <3
    Hyvvää kessää tytöt!!

    VastaaPoista
  44. Asiallinen kirjoitus,ei voi muuta sanoa! Se vaan istuu niin syvällä ihmisissä se ennakkoluulo että lihava= laiska ja huonokuntoinen.
    Itselläni on ylipainoa reilut 20 kiloa, mutta huonokuntoinen en missään nimessä ole. Harrastan säännöllisesti liikuntaa ja kuntotestin mukaan olen keskimääräistä paremmassa kunnossa...se vaan on tämä yhteiskunnan ja media luoma myytti laihuus= menestyminen ja terveys joka pitäisi pikkuhiljaa kytkeä.

    VastaaPoista
  45. Olet aivan oikeessa! Mutta olette kyllä ihanan pirtsakan oloisia ja näköisiä aina kuvissa ja nättejä myös :) Itekkin olen saanut ala-astella kuulla olevani lehmä ym. muuta haukkumista vain koska olen ollut vähän lihavampi kuin muut ja kiusaajat ovat saaneet oloni arvottomaksi. Itsekin laihdutin tuossa vuosi sitten sen 20 kiloa jolloin paino oli siinä normaalin ylärajalla ja sain hirmuisesti itseluottamusta, ja vaikka paino on tullut takaisin niin olen silti hyvinkin itsevarma (ei ylimielisellä tavalla) ja iloinen ja onnellinen tällaisena. Toisaalta myös itsekkin ajattelen että olisi kiva kun pari kiloa saisi tästä pois mutta teidänkin ansiosta olen saanut itsevarmuutta ja tekemään asioita nyt, eikä sitten kun on laihtunut. Joten kiitos kaikista ihanista postauksistanne ja pysykää ihanina iloisina MTL-tyttöinä! :)

    VastaaPoista
  46. Mulla tulee valitettavan harvoin luettua tätä teidän blogia, vaikka tämä aivan mahtava onkin. Mä ymmärsin jo heti ekalla kerralla, kun eksyin tänne, mikä tän teidän blogin juju on ja mun mielestä tää oli jo silloin aivan mahtava! :) Mä voin niin kuvitella, miltä nuo kommentit tuntuu. Hirveesti tsemppiä teille!! Ootte ihania!!

    VastaaPoista
  47. Olette aivan oikeassa! Rakastakaa itseänne sellaisina kun olette NYT. Itse olen taas kuulemma liian laiha ja kaikki ympärilläni kysyvät "syötkö kunnolla" tai "ai oot taas flunssassa, se johtuu kyllä siitä ettet syö". Ja en ole 18 v. vaan yli 30 vuotias kolmen lapsen äiti. Olen mielestäni sopusuhtainen tosin omaan hyvin luisevan ylävartalon sanoisinko litteän rintamuksen, ja tästä saan kuulla useasti "ai on kyllä pahan näköistä kun oot laihduttanut noin paljon". Ja en todellakaan laihduta, se olisi mulle hengenvaarallista jo. Ja jos tästä ns. lihoisin rasvaa kerääntyisi takamukseeni eikä etumukseeni.
    Joten puolin ja toisin - miettikäämme mitä ja kuinka puhumme lähimmäisistämme, jokainen nainen on kaunis omalla tavallaan!

    VastaaPoista

Hellurei ja hellät tunteet! KIITOS jo etukäteen kommentistasi!

Hey you! Please, leave a comment. We would really appreciate that! :)

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.